מה ההבדל בין דם ללימפה?

מה ההבדל בין לימפה לדם?

בטוח שניתקלתם במושג  לימפה בשלב כלשהו בחיים שלכם. למי שיש אמא דאגנית, אז הוא בודאי זוכר באיזו תכיפות חיפשה האם  בלוטות לימפה נפוחות כאשר היתה לך זיהום?

אז, מערכת הלימפה היא חלק ממערכת הדם וחלק חשוב של המערכת החיסונית, הכוללת רשת של כלי הלימפה שנושאים נוזל ברור הנקרא לימפה (מלטינית, לימפה פירושה "מים" ,  לִבְנָה, בעברית) לכיוון הלב.

למרות שלדם וללימפה יש מספר פעילויות מקבילות, ישנם מספר הבדלים בין השניים. בואו נסתכל על כמה מהם:

ההבדל הבולט ביותר הוא כמובן מחסור במשאבה במערכת הלימפה.

הדם בכל הגוף שלנו נשאב על ידי הלב – השריר החזק ביותר בגוף האדם. עם זאת, למערכת הלימפה אין מערכת כזו. הוא זורם דרך הוורידים בצורה פסיבית. הנוזלים נדחפים לאורך המערכת על ידי התנועות הרגילות של הגוף.
הבדל חשוב נוסף בין השניים מתייחס לתפקידיהם. הדם זורם דרך הוורידים שלנו ונושא חמצן לכל חלקי הגוף. מערכת הלימפה למעשה מסיר את הפסולת ומוצרים אחרים משוחררים ברקמות.
הדם בגופנו זורם במחזור מתמשך.. הדם החסר חמצן נשאב אל הלב ונדחף חזרה עם התחדשות החמצן. לאחר מכן, אותו דם מתועל בכל הגוף. עם זאת, הלימפה זורמת בצורה אחרת. הוא זורם מן הרקמות לתוך מערכת הלימפה. עם זאת, ברגע שהוא נכנס לתוך כלי הדם, הלימפה יכול רק לזרום לכיוון אחד.

עוד באותו נושא:  מה ההבדל בין סוגי הדם? מה סוג הדם הכי נדיר? 🩸

מרכיבי הדם שונים מאלו של הלימפה. הדם מורכב מפלסמה נוזלית, תאי דם לבנים, תאי דם אדומים וטסיות דם. הלימפה המסוננת המופנית למערכת הלב וכלי הדם היא יותר כמו נוזל לבן חלבי או שקוף

כל פציעה על פני הגוף גורמת לפליטת הדם. אז זה משהו שאתם יכולים לראות. עם זאת, קשה מאוד להבחין בפגיעה במערכת הלימפה, אלא אם אתה מתמודד עם בלוטות לימפה נפוחות.

הדם מטוהר בכליות. בכליות, מוצרי הפסולת נספגים ונוזלים עודפים. ברגע שזה נעשה, נוזלים חיוניים מוחזרים למערכת הלב וכלי הדם. עם זאת, מערכת הלימפה היא עצמאית. בלוטות הלימפה הנמצאות בכל חלקי הגוף מסירות את הפסולת והורגות חלק מהפתוגנים.

סיכום:
1. הדם נשאב בכל הגוף על ידי הלב, אבל הלימפה מועברת לאורך התפקוד הרגיל של הגוף.
2. דם המוביל חמצן בכל הגוף. הלימפה מסירה את הפסולת מהמערכת.
3. הדם זורם דרך הגוף בתנועה מעגלית. תנועת הלימפה נמצאת בכיוון אחד.
4. דם מכיל תאי דם אדומים, תאי דם לבנים וטסיות דם. הלימפה היא נוזל לבן וצלול.
5. אתה יכול לראות דם אם יש נזק לגלי הדם. לא ניתן לראות את הלימפה ללא מיקרוסקופ.
6. הכליות מטהורות את הדם. עם זאת, הלימפה הוא מטוהרים הצמתים עצמה.

עוד באותו נושא:  מדוע הצבע של הדם אדום?

כתיבת תגובה