מה ההבדל בין ויטמין D ל D3?

מה ההבדל בין ויטמין D ל D3?
5 (100%) 1 הצבעות

מה ההבדלים בין סוגי ויטמין D , D2 , D3

ויטמין D הוא אחד ויטמינים המורכבים ביותר שגוף האדם צריך כדי לגדול ולפתח. ויטמין D הוא למעשה זמין בשתי צורות, cholecalciferol ו Ergocalciferol, הידועה יותר כמו ויטמין D3 וויטמין D2.

ישנן חמש צורות של ויטמין D – D1, D2, D3, D4 ו D5. הצורות החשובות ביותר המשמשות את הגוף הן D2 ו- D3. ויטמין D משלים מגיע באחת משתי צורות אלה:

Ergocalciferol (ויטמין D2)
Cholecalciferol (ויטמין D3)

ויטמין D ניתן למצוא ב 2 צורות:

  • ויטמין D2 מיוצר על ידי צמחים או פטריות. ניתו לצרוך אותו במסגרת התזונה הרגילה כגון מיצים, חלב או דגני בוקר. עם זאת,
  • ויטמין D3 נוצר בצורה סינטטית כאשר הגוף נחשף לשמש. זה קורה בעיקר דרך החשיפה של העור לקרני ה UVA ו UVB. ברור שחשיפה לשמש הינה לא בריאה וגורמת נזקים לטווח ארוך. ויטמין D3 ניתן גם להשיג על ידי צריכת מוצרים מן החי.

ויטמין D נחשב למעשה הורמון ולא ממש ויטמין! ויטמין D הוא מאוד חשוב כפי שהוא מווסת את הייצור של זרחן וסידן בגוף.

צריכה מרובה של ויטמין D  ללא פיקוח יכולה למעשה להיות מזיקה מאוד . אחת הצורות של ויטמין D, ויטמין D2 נשבר על ידי הגוף לחומרים שונים. חלק מחומרים אלה יכולים להיות מזיקים מאוד עבור הגוף.

ויטמין D3 נשבר על ידי הגוף לחומר שנקרא calcitrol, אשר יש לו תכונות אנטי סרטניות.

תוספי ויטמין D מגיעים ממקורות צמחים או בעלי חיים. עם זאת, תוסף ויטמין D3,  זמינים רק דרך מקורות של  בעלי חיים. (אפילו מצמר כבשים….)

הצורה המועילה יותר של ויטמין D3   מיוצרת באופן טבעי על ידי הגוף שלך וניתן לקבל רק ממקור חי / דגים  כגון:

  • דגים שמנים למשל סלמון, מקרל, טונה וסרדינים
  • חלמון
  • חלב לא מפוסטר (לא מומלץ)
  • מַרגָרִינָה (לא מומלץ)
  • כמה יוגורטים

ויטמין D הוא מוסף לעתים קרובות לכל מיני מזונות, כדי להפוך אותם יותר מזינים

עם זאת, אם אתם רוצים ויטמין D3 , ניתן לקבל את הויטמין רק  בגלולה או בצורה נוזלית. זה לא נפוץ מאוד למצוא אותו כתוסף בדגנים או מיצים.

הבדל חשוב נוסף הוא כי ויטמין D2 יש חיי מדף קצרים לעומת ויטמין D3. זה מקטין את העוצמה של ויטמין אם הוא משמש כתוסף ויטמין.

סיכום ההבדלים בין ויטמין D3 D2 ו D:

1. ויטמין D מיוצר על ידי צמחים ובעלי חיים. ויטמין D3 נמצא במיוחד על העור של בעלי חיים, כתוצר לוואי של סינתזה.
2. ויטמין D אינו מועיל על כל צורותיו. ויטמין D2, אחת הצורות של ויטמין D יכול להיות רעיל לגוף. ויטמין D3 טוב לגוף.
3. ניתן לקבל ויטמין D ממזונות מועשרים או כדורים. עם זאת, ויטמין D3 זמין רק בצורה של גלולות או נוזלים. הם נמצאים לעתים רחוקות כתוסף למזונות.
4. הויטמינים מגיעים ממקורות שונים.
5. לD2  יש חיי מדף קצרים יותר לעומת  D3.

 

 

 

ניסויים קליניים הוכיחו כי ויטמין D3  עדיף על ויטמין D2

מחקר שנערך על ידי Cochrane 2011 הדגיש את ההבדלים המשמעותיים בין  שיעורי תמותה שנבדקו בקרב אנשים שהוסיפו את התזונה שלהם עם ויטמין D2, לעומת אלו שעשו זאת עם ויטמין D3. ניתוח של 50 ניסויים מבוקרים אקראית, שכללו כמעט 100,000 משתתפים, הראה ירידה של 6% בסיכון יחסי בקרב אלו שהשתמשו ב- D3, וסיכון יחסי של 2% בקרב אלו שהשתמשו ב- D2.

על פי מחקר שנערך לאחרונה, ויטמין D3 הוא כ 85% טוב יותר בהגדלת ושמירה על ריכוזי ויטמין D בגוף ומייצר אחסון של 200-300% יותר של ויטמין D מאשר ויטמין D2.

 

אם כתוה "ויטמין D" איך יודעים אם זה D2  או D3?
אם אריזת תוספת שלך רק אומר ויטמין D ללא מספר לאחר האות D, כדאי להסתכל על רשימת החומרים לבדוק אם זה אומר מ ergocalciferol (שהוא D2) או cholecalciferol (אשר D3).

Be the first to comment

Leave a Reply

כתובת האימייל שלך לא תפורסם


*