מה ההבדל בין ויטמינים לבין מינרלים?

מינרלים ויטמינים
מה ההבדל בין ויטמינים לבין מינרלים?
5 (100%) 1 הצבעות

ויטמינים ומינרלים שונים באופן בסיסי. כשמדובר ויטמינים ומינרלים, הסיסמא ״דברים טובים באים באריזות קטנות״ מוצדקת ביותר.

הן ויטמינים ומינרלים נחשבים micronutrients – כלומר הם נדרשים על ידי הגוף רק בכמויות קטנות (ברמה שך מיליגרם או מיקרוגרם ליום).

יש, עם זאת, כמה הבדלים לא רק בין ויטמינים ומינרלים, אלא גם ביניהם, למשל, ויטמין D  שונה מויטמין B.

ויטמינים הם חומרים אורגניים וכולם חיוניים לגוף, ואילו מינרלים הם אלמנטים לא-אורגניים ורק כמה הם חיוניים לתהליכים המתפתחים בגוף. ויטמינים הם רגישים לחום, אור, חומרים כימיים, כלומר בישול, הכנת מזון, עיבוד, והמזון צריך להיות מאוחסן היטב כדי לשמר את הויטמינים.

מינרלים, לעומת זאת, הם יציבים יותר להכנת מזון, אבל אובדן מינרלים יכולים להתרחש כאשר הם נקשרים לחומרים אחרים במזונות. לדוגמה, כאשר יש עודף נתרן בגוף, הסידן ניתפס עליו והוא מופרש יחד עם נתרן עודף, ובכך מפחית את כמות סידן הזמין בגוף.

אם ניקח מבט מקרוב על ויטמינים, ישנם שני סוגים, והם מסווגים על ידי איך הם נקלטים בגוף : מסיס במים מסיס בשומן. ישנם תשעה ויטמינים מסיסים במים והם דורשים מים לקליטה: ויטמין C ושמונה ויטמיני B (תיאמין, ריבופלבין, ניאצין, ויטמינים B6 ו- B12, חומצה פולית, ביוטין וחומצה פנטותנית). אם יש עודף של ויטמינים אלה בגוף שלך, הם יכולים להיות מופרשים באמצעות השתן.

מצד שני, ויטמינים מסיסים בשומן כגון ויטמינים A, D, E, ו- K דורשים שומן עבור קליטה והם מאוחסנים ברקמת השומן.  ויטמינים אלה ״חונים בגוף״  ומאפשרים לגוף לנצל אותם כעתודות בעת הצורך. שלא כמו אלה מסיסים במים, ויטמינים מסיסים בשומן יכולים להצטבר לרמות רעילות כי הם לא מופרשים בקלות.

מינרלים יכולים גם להיות להתחלק  לקטגוריות שונות: עיקריים ומשניים.  הגוף דורש ם 100 מיליגרם ליום או יותר מהמינרלים העיקריים, לעומת מינרלים המשניים שהגוף דורש אותם בכמויות קטנות בהרבה. יש 16 מינרלים שהגוף צריך, עם שבעההעיקריים (סידן, זרחן, אשלגן, נתרן, כלוריד, מגנזיום, גופרית) ואת 9 המשניים (ברזל, יוד, אבץ, כרום, סלניום, פלואוריד, מוליבדן, נחושת ומנגן). מינרלים אלה משחקים תפקיד חיוניים בחלקים רבים של הגוף. לדוגמה, סידן משמש כדי למנוע אוסטאופורוזיס ברזל משמש כדי למנוע אנמיה. מינרלים אחרים, כגון עופרת, אינם חומרים מזינים חיוניים כי הם יכולים לגרום נזק על ידי שיבוש תפקודים ותפקוד הגוף נורמלי (כלומר, הרעלת עופרת).

למרות שלכל אחד מהויטמינים והמינרלים יש תפקידים ותפקודים ייחודיים בגוף, המחקר תומך בכך שלגוף יש יכולת מקסימלית טבעית לספוג חומרים מזינים אלה.

כתוצאה מכך, נטילת תוספים תזונתיים (כגון מולטי ויטמינים) יותר מהנדרש עלולה לגרום לבחילה או לתופעות לוואי אחרות, כאשר המערכת פועלת כדי להיפטר מעודף.

בנוסף, כמה תוספי תזונה יכולים לקיים אינטראקציה עם תרופות מרשם, אז מומלץ גם לדבר עם הרופא כדי לוודא שאין סיבוכים עם תרופות קיימות.

מה זה ויטמינים?

ויטמינים הם חומרים אורגניים ולכן הם רגישים לחום, אוויר או חומצה. ז״א שחשיפה של ויטמינים לאוויר או לחום עלולה לפרק אותם במהירות.

צריכת ויטמינים אינה פשוטה כיוון שבישול, אחסון, וחשיפה פשוטה לאוויר יכול להשבית את תרכובות השבריריות הללו. לכן מומלץ ביותר לצרוך את הירקות והפירות טריים ומיד אחרי שחותכים אותם כדי להנות מהיתרונות הבריאותיים

מה זה מינרלים?

מינרלים הם חומרים לא אורגניים ולכן הם בדר״כ חזקים מבחינה.

המשמעות היא שמינרלים חיוניים שנמצאים, למשל, בבקרקע ובמים יכולים למצוא את דרכם לתוך הגוף דרך תזונה של צמחים, דגים, בעלי חיים, ונוזלים אותם.

Be the first to comment

Leave a Reply

כתובת האימייל שלך לא תפורסם


*