מה ההבדל בין סולר לבנזין (או דלק מול דיזל)

שניהם מופקים מנפט, שניהם מזוקקים, אבל מה באמת ההבדל בין בנזין (או דלק) לסולר (דיזל), האם יש שוני במנועים ומי יותר מזהם, סולר או בנזין? כל התשובות פה.

קודם כל התשובה לשאלה שכולם שואלים אותנו "האם דיזל זה סולר"? – התשובה היא כן, דיזל זה סולר בלועזית.

ההבדלים בין בנזין לסולר

גם סולר (או דיזל בלעז) וגם בנזין (דלק) מופקים מנפט, אבל השיטות בהם הם מזוקקים שונה לגמרי.  סולר, באופן עקרוני, יותר קל לזיקוק מאשר דלק, אבל בשל כך הוא מכיל יותר חלקים מזהמים שחייבים להוציא אותם לפני שמגיעים לאותה רמה של פליטה כמו בנזין.

פר ליטר, דיזל מכיל יותר אנרגיה מאשר דלק ומנוע דיזל הוא יעיל יותר מאשר מנוע דלק. בנוסף ליעילות, מנוע דיזל פולט פחות CO2 מאשר מנוע דלק

מנועי סולר ודלק

מכוח תהליך הבעירה ויכולות המנוע הכוללת, מנוע דיזל יכול להיות יעיל עד 40% יותר מאשר מנוע מבוסס ניצוץ ובנזין עם אותו כוח  במיוחד אם משווים למנועי  דיזל דחיסה החדשים.

עוד באותו נושא:  מה ההבדל בין אנרגיה קינטית לאנרגיה פוטנציאלית?

הערך הקלורי של סולר הוא בערך 45.5 MJ / kg (מגה-קילו לקילוגרם), נמוך במקצת מהבנזין המהווה 45.8 MJ / kg. עם זאת, סולר הוא צפוף יותר מבנזין ומכיל כ 15% יותר אנרגיה לפי נפח (בערך 36.9 MJ / ליטר לעומת 33.7 MJ / ליטר). אם מביאים בחשבון את ההבדל בצפיפות האנרגיה, היעילות הכוללת של מנוע דיזל היא עדיין כ 20% יותר מאשר מנוע בנזין, למרות שמנועי הדיזל כבדים יותר.

בנזין הוא קל יותר ותנודתי יותר ודליק. דיזל הוא דלק כבד יותר ושמנוני. במנוע דיזל האוויר נדחס ומחומם ובמנועי בנזין הדלק מוזרק  באוויר החם ואז מוצת ע״י מצת.

סולר ודלק הם "נגזרים" שונים של תזקיקי נפט. כאשר שואבים נפט גולמי מהאדמה,  המולקולות של הנפט הגולמי הן שרשראות פחמימות ארוכות (ומכאן הצבע השחור).

כאשר מחממים ומזקקים את הנפט , שרשראות אלה מתפרקות למרכיבים קלים יותר וכבדים יותר. הרכיבים עם השרשראות הארוכות, הצפופות, הצמיגות (זפת, שמני מנוע וכו ') נמצאות בתחתית והדליקים (סולר, בנזין, דלק סילון ופרופן) צפים למעלה.

עוד באותו נושא:  מה ההבדל בין כל הסוגים של האנרגיות?

מה זה סולר והאם סולר זה דיזל?

סולר או במילים אחרון דיזל הוא גזירה קצת יותר כבדה מאשר בנזין (כלומר שרשראות פחמימות ארוכות יותר), אבל עם צפיפות אנרגיה גבוהה יותר, דבר שמסביר מדוע דיזל הוא סוג מנוע יעיל ביותר טרמית.

החסרון של דיזל הוא שנדרשת יותר עבודה כדי לחלץ את האנרגיה מן הדלק, ומכאן למה דיזל דורש דחיסה כדי להצית את הדלק (אם כי זה יותר טוב יותר מאשר ניצוץ ). דיזל הוא במידה רבה מוצר עדיף טרמית וגם יעיל כלכלית.

בנזין לעומת זאת, טוב יותר ביצירת מהירות וגם המנוע הנדרש הינו קל יותר. זו הסיבה שמכוניות ספורט משתמשות בדלק. בנזין הוא פחות אנרגיה צפופה, אבל דורש סף נמוך בהרבה לשחרור כוח.

במילים אחרות, דיזל הוא טוב אם אתם לא צריכים מהירות מתפרצת ורוצים מוצר יותר זול. בשני המקרים – עדיף מנועים פחות מזהמים

3 מחשבות על “מה ההבדל בין סולר לבנזין (או דלק מול דיזל)”

  1. דיזל זה לא "סולר בלועזית", דיזל נקרא כך על שם רודולף דיזל, הממציא של מנוע הדיזל.

    הגב

כתיבת תגובה