מה ההבדל בין שומן רווי לשומן לא רווי ומה זה שומן טראנס?

שומן רווי שומן טראנס
מה ההבדל בין שומן רווי לשומן לא רווי ומה זה שומן טראנס?
5 (100%) 2 הצבעות

חומצות שומן רוויות ובלתי רוויות סיכום

באופן כללי, שומנים הם מולקולות אורגניות המורכבות משני חלקים: גליצרין וחומצות שומן. כאשר אנו אוכלים שומן, מערכת העיכול שוברת את הקשרים בין חומצות השומן לבין גליצרין, כך שני חלקים אלה נספגים לתוך זרם הדם בנפרד.
חומצות שומן הן חלק חשוב  מבחינה תזונתית, והן הן הקובעות את ההבדלים הכימיים בין סוגים שונים של מולקולות שומן.
חומצות שומן מורכבות משורה ארוכה של אטומי פחמן (5, 10 או 18 אטומים ארוכים, או אפילו ארוכים יותר), עם קבוצה חומצית אחת (COOH).
אם משווים שמן ושומנים מסוימים כגון שמן זית, שמן סויה, או שמן אגוזים  עם אחרים, כגון מרגרינה, חמאה, שומן עוף ושומן בשר (החומר הלבן נמצא בתוך ומסביב לצלעות) , ההבדל הבולט ביותר שנמצא הוא כי לשמנים ושומנים שונים יש מצבים צבירה שונים בטמפרטורת החדר. כמה שמנים ושומנים הם נוזלים בטמפרטורת החדר, ואפילו כאשר שמים אותם במקרר, כמו שמן זית ושמן סויה. לעומת זאת, לשומנים אחרים יש טמפרטורות התכה גבוהות יותר: חמאה, מרגרינה ושומן מן החי מוצקים במקרר. הם הופכים מוצקים רכים בטמפרטורת החדר, ונמסים בעת הבישול.

מה גורם לשינוי זה בטמפרטורת ההתכה? התשובה היא: בעיקר כמה רווים הקשרים הכימיים של מולקולת השומן באטומי מימן. ככל שיש יותר אטומי מימן לחומצה השומנית, כך היא "רוויה" יותר, וטמפרטורת ההיתוך תהיה גבוהה יותר.

מה זה שומן טראנס?

שומנים טראנס הם שמנים צמחיים בלתי רוויים שעברו תהליך הידרוגנציה שזהו תהליך של הוספת שני אטומים של מימן למולקולה.

התהליך משנה שמן צמחי נוזלי למרגרינה. למרגרינה יש חיי מדף ארוכים הרבה יותר, אבל זה יוצר רדיקלים חופשיים בגוף שגורמים לנו לחלות (התקפי לב, סתימת עורקים, שבץ, סרטן). לאחרונה ה- FDA מסר כי כל שומני הטראנס צריכים להיות מוסרים מן המזון האנושי.

מה זה שומן רווי

שומנים רווים נמצאים בעיקר במוצרים מן החי (למעט יוצא מן הכלל, כמו שמן קוקוס). שלא כמו שומן טרנס, שומן רווי הוא טבעי לחלוטין ובטוח עבורנו. האדם מותאם היטב לצריכתו: אנחנו מבסס את הדיאטה שלנו סביב זה במשך 3 מיליון שנים. למרבה הצער, צריכת שומן רווי נקשר בטעות למחלות לב עקב טעות גדולה של מה הוא כולסטרול ואיך זה עובד.

חומצה סטארית, שהיא חומר מסמיך, הוא דוגמה של חומצת שומן רווי. כל קשרי הפחמן הן קשרים בודדים עם אטומי פחמן שכנים. קשרים אלה גורמים לחומצת שומן להיות מאוד יציבה. חומצת שומן זו נמצאת בחמאה ובשוקולד מריר.

שומנים רוויים יכול להשפיע על הבריאות שלך. הם נוטים להצטבר לאורך צדי כלי הדם, יחד עם חומרים אחרים, ועם הזמן הם עלולים לסתום אותם, מה שעלול לגרום התקף לב או שבץ, תלוי איזה כלי דם היה סתום.

מבחינה כימית, שומנים רוויים יציבים מאוד, ולא מגיבים בקלות עם מולקולות אחרות והן לא מתפקרקות. שרשרות של פחמנים עם רק קשרים קוולנטיים יחיד, אשר מהווים את רוב המבנה של חומצות שומן רווי, לא מגיבים עם רוב הכימיקלים. לא חומצות ולא בסיסים, לא אלכוהול ולא אמינים, מתכות אלקליות או מתכות מעבר יכול לשבור שרשרת כזו. למעשה, רק חמצון חזק מאוד כגון גז כלור, או חמצן בתגובות בוערות, יכול להשיג זאת.

מה זה שומן לא רווי

שומנים בלתי רוויים ידועים כשומנים טובים מורכבים של 2 סוגים של שומנים:

1. חד-שומנים בלתי רוויים
שומנים בלתי רוויים נמוכים בכולסטרול הכללי ובליפופרוטאין בצפיפות נמוכה (LDL) המהווה את הכולסטרול הרע.
דוגמאות למאכלים המכילים שומנים בלתי רוויים כוללים אגוזים, אבוקדו, קנולה ושמן זית.

2. פולי- שומנים בלתי רוויים
שומנים רב בלתי רוויים הם גם שומנים טבעיים.
שומנים רב בלתי רוויים אשר נמוכים בכולסטרול הכללי.
דוגמאות של שומנים רב בלתי רוויים כוללים סלמון, שמן דגים, תירס, סויה, חריע ושמנים חמניות אשר כולם חומצות שומן אומגה.

לסיכום: הימנעו משומני טרנס, לא להשתמש במרגרינה, לא לאכול שומנים במזון מעובד. לאכול אגוזים, שמן זית ושמן קוקוס.

Be the first to comment

Leave a Reply

כתובת האימייל שלך לא תפורסם


*