מה ההבדל בין משפטן לעורך דין?

בפעילות המשפטית יש מגוון המקצועות רחב מאוד: עורך דין, משפטנים, תובע, שופט, נוטריון. אז מה משותף להם ומה ההבדל בין עורך דין למשפטן?

מיהו משפטן?

משפטן הוא אדם אשר למד וסיים תואר ראשון במשפטים, באוניברסיטה או במכללה. משפטנים אינם  עורכי-דין, כלומר לא הוסמכו על ידי לשכת עורכי הדין בישראל.

באופן המעשי, משפטן הוא תואר אשר ניתן בעיקר לחוקרים  אשר עוסקים בעיקר בחקר המשפט ובעיצוב המשפט (למשל, באקדמיה, ייעוץ לחברי כנסת, וועדות חקיקה שונות וכד').

מיהו עורך-דין

עורך-דין הוא בעל תואר במשפטים (דהיינו משפטן) שעשה התמחות אחרי לימודי התואר ועבר את מבחני הלשכה של עורכי-הדין. רק אחרי מעבר המבחן העו"ד יכול להיות חבר בלשכה ולעסוק בפעולות אשר יוחדו לעורכי דין כגון ייצוג בבתי משפט, עריכת מסמכים משפטיים מסוימים, החתמה על תצהירים ועוד

מה ההבדל בין עורך דין למשפטן?

המשותף בין משפטן לעורך דין הוא שפעילותם קשורה למתן סיוע משפטי ללקוח. ההבדלים מורכבים בעיקר מכך שמקצועו של משפטן אינו מוסדר בחוק מיוחד, ובהתאם לכך – לא נקבעו דרישות ספציפיות. עבור פעילויות מקצועיות, משפטי יהיה בעל השכלה משפטית בלבד, אין צורך בתעודות נוספות. יחד עם זאת, כדי לקבל אישור על הזכות לייצג לקוחות כעורך דין, על עורך דין להיות בעל ניסיון של לא פחות משנתיים בתחום המשפט, לעבור בחינת הכשרה, לעבור התמחות מיוחדת, להיות חבר בלשכת עורכי-הדין ולעמוד בכללי אתיקה הקשורים למקצוע.

עוד באותו נושא:  מה ההבדל בין פרקליט לעו״ד

כללי אתיקה של עו"ד כוללים שמירה על סודיות הלקוחות, איסור לפעול לרעת האינטרסים של הלקוח. ואחרים. בגין הפרת התחייבויות משפטיות ניתן להטיל אחריות על עורך דין עד לשלילת הזכות לנהוג בפרקטיקה.

כתיבת תגובה