מה ההבדל בין עו״ד לנוטריון?

עורכי דין ונוטריון שניהם מחזיקים בתואר במשפטים, אבל אופי וחובות עבודתם שונים מאוד.

אז מה ההבדל ביניהם ומתי צריך להשתמש בכל אחד מהם?

מהו עורך דין ומהו נוטריון?

עורך דין הוא זה שנותן ייעוץ משפטי ומייצג את מרשו בפני בית המשפט המתאים, מטפל ומכין מסמכים ללקוחותיו, ואילו נוטריון הוא עורך דין הבכל נסיון של לפחות 10 שנים ושקיבל מינוי על ידי משרד המשפטים לאימות מסמכים חשובים.

עורכי דין הם בעלי רישיון מקצוע זה אומר שהם צריכים לעבור מבחנים כדי שיוכלות להתקבל לשורות לשכת עורכי הדין. נוטריונים ממונים על ידי המדינה.

לעורכי דין יש מגוון רחב של עבודה, כמו למשל עיסוק במשפט אזרחי או במשפט פלילי. לנוטריון יש עבדה יחודית הן כעו״ד והן שמאשר מסמכים מוסמך

ֿעבודתו של נוטריון כוללת אימות חתימה על תצהירים ומסמכים, אימות של נוטריון מוכר בבתי המשפט והם מתייחסים למסמכים המאושרים ע״י נוטריון כמסמכים מקוריים שנחתמו ע״י החותם ולא ע״י אחר. במיוחד הדבר חשוב באימות מסמכים רישמיים ואימות צוואות. אמנם כל עורך דין יכול לערוך צוואות ולאמת חתימה במסמכים, אבל אישור נוטריון נחשב יותר

מתי נזדקק לנוטריון?

ברוב המקרים נצטרך אישור נוטריוני כשאנחנו מבקשים לקבל משהו על סמך מסמך.
  • עורכי דין יכולים לכתוב מסמכים וחוזים עליהם יהיו חתומים הצדדים, והחתימה תהיה מקובלת עליהם.
  • כאשר צד ג' צריך להיווכח שהמסמך אותנטי או שהחתימות אמיתיות, אותו צד ג' יכול לדרוש לעיתים אישור נוטריוני.
הנוטריון יוכל לאשר את אמיתות  החתימה על המסמך, את נכונות ההעתק שלו – אם קיים – או התרגום שלו וכד'.
בנוסף, נוטריון מוסמך לאשר עריכת צוואה, כמו שופט, ובעקרון אפשר לסכם שחתימתו דרושה בכל פעם שהחוק דורש אישור או תרגום מסמכים שמצוינים באותו חוק.

מה זה אפוסטיל?

על מנת לאמת את המסמך הנוטריוני שנחתם בארץ, בעת השימוש בו בחוץ לארץ, התפתח מוסד האפוסטיל. האפוסטיל היא אמנה בין מדינתית שנועדה לאשר אמיתות ותקפות של מסמכי ותעודות של המדינה.
עוד באותו נושא:  מה ההבדל בין משפטן לעורך דין?

כתיבת תגובה