מה ההבדל בין בורקה, חיג׳אב וניקאב? מה זה צ'אדור?

לעתים קרובות יש בלבול בהבדלים בין בורקה, ניקאב חיג'אב וצעיפים אחרים מסורתיים שנלבשים, בעיקר ע״י נשים מוסלמיות.

ישנן נשים מוסלמיות שלובשות רעלות פנים תוך שמירה על מסורות איסלאמיות מסוימות, אשר מתעקשות על כך שאנשים צריכים להתלבש בצורה "צנועה" בפומבי.

ישנם שני סוגים עיקריים של רעלות: הבורקה והניקאב.

אבל מה ההבדל בין אלה לבין  סוגים אחרים של צעיף הראש שישנם?

הנה כל מה שאתם צריכים לדעת …

מהו ניקאב?

ניקאב
ניקאב

הניקאב נלבש בעיקר על ידי נשים במדינות ערביות, אבל כמה נשים מוסלמיות ממדינות המערב בחרו גם הן ללבוש אותו.

הניקאב הוא כיסוי ראש וצעיף שמסתיר את הפנים – אך משאיר את העיניים חשופות. הכיסוי בדרך כלל מגיע עד אמצע הגב והוא יכול להמשיך עד אמצע החזה בחזית.

הניקאב שנוי במחלוקת בעולם המערבי. בצרפת במיוחד, למרות שהניקב אינו ממוקד באופן אינדיבידואלי, הוא נכלל במסגרת חקיקה האוסרת על לבישת פריטים דתיים (נוצרים, יהודים, מוסלמים או אחרים) בבתי ספר ממלכתיים (אוניברסיטאות אינן מושפעות), ואיסור נוסף על כיסויי פנים (הכוללים גם מסכות קרנבל וקסדות לאופנוע כאשר לא על אופנוע).

בשנת 2004, הפרלמנט הצרפתי אישר חוק להסדרת "לבישת סמלים המעידים על השתייכות דתית במוסדות חינוך ציבוריים". חוק זה אוסר על כל סמלים המבטאים כלפי חוץ אמונה דתית ספציפית ללבוש בבתי הספר הציבוריים בצרפת.  חוק זה הוצע מכיוון שוועדת סטאסי, ועדה שאמורה לאכוף את החילוניות בחברה הצרפתית, נאלצה להתמודד עם מחלוקות תכופות על מטפחות בבתי ספר ציבוריים בצרפת, שכן נשים שלא עוטות מטפחות לא הבינו את מטרת הצעיפים ולכן חשו לא נוח. 

עוד באותו נושא:  מה ההבדל בין עיד אל-פיטר ועיד אל-אדחא?

למרות שהחוק הצרפתי מתייחס לסמלים דתיים אחרים – לא רק כיסויי ראש איסלאמיים וכיסויי פנים – הדיון הבינלאומי התרכז סביב ההשפעה שיש לו על המוסלמים בגלל גידול האוכלוסייה המוסלמית באירופה, במיוחד בצרפת, והגידול באיסלאמופוביה. 

ביולי 2010 העבירה האסיפה הלאומית בצרפת את Loi Interdisant La Dissimulation Du Visage Dans L'espace Public (חוק האוסר על הסתרת הפנים במרחב הציבורי). מעשה זה הוציא מחוץ לחוק לבישת בגדים המכסים את פניך בכל מרחב ציבורי.  המפרים את האיסור על צעיפים וכיסויים ניתנים לקנסות של עד 150 יורו ושיעורי חובה בנושא אזרחות צרפתית.  מי שנמצא כי אילץ אישה לעטות כיסוי דתי צפוי לעונש של עד שנתיים מאסר בפועל וכן קנס בסך 60 אלף אירו. 

באוקטובר 2018 הכריזה ועדת זכויות האדם של האו"ם כי האיסור בצרפת פוגע באופן לא פרופורציונלי בזכותן של נשים לבטא לגלות את אמונותיהן הדתיות, ועלולות להיות להן השלכות של "להשאיר אותן בבתיהן, לפגוע בנגישותן לשירותים ציבוריים וכו". (כמו תמיד, האו"ם זה לא מקום עם הגיון)

עוד באותו נושא:  מה ההבדל העיקרי בין יהדות איסלם ונצרות?

הניקאב נאסר כיום באופן מלא באוסטריה, שוויץ, דנמרק, לוקסמבורג, בלגיה, טג'יקיסטן, צרפת, בולגריה, צ'אד, קמרון, תוניסיה, גבון, מרוקו, אוזבקיסטן, לטביה, סרי לנקה, הרפובליקה של קונגו והולנד. באופן מוזר הוא מותר בישראל 

מה זה חיג'אב?

חיג׳אב
חיג'אב

המילה חיג'אב היא מונח כללי ללבוש מוסלמי צנוע, והוא חל גם על צעיפים המכסים את השיער.

זה סוג של צעיף שמהווה כיסוי ראש שנלבש ע״י נשים מסולמיות בעיקר במדינות המערב וגם בישראל והוא מכסה את הראש והצוואר – אבל משאיר את הפנים חשופות.

נשים מוסלמיות נדרשות ללבוש חג'אב לאחר גיל ההתבגרות לאורך כל חייהם, והן חייבות להבטיח כי לבושות בו כאשר גברים בוגרים נמצאים (זה מתייחס לזכרים הנמצאים מחוץ למשפחות המיידיות שלהם, לא לאלה שהם חלק מהמשפחה ושייכים לאותו בית). יתר על כן, כל כיסוי ראש, חזה או גוף שאישה יכולה ללבוש יכול להיקרא חג'אב כל עוד היא תואם בדרך כלשהי לרמה מסוימת של צניעות

מהי בורקה?

בורקה
בורקה

בורקה מכסה את הפנים ואת הגוף המלא, בורקה היא צורה של השמלה האסלאמית המסתירה ביותר.

עוד באותו נושא:  מה ההבדל בין דרוזים לבין מוסלמים (ערבים)

נשים שלובשות את הבורקה הן מכוסות לגמרי, עם כיסוי רשת שמסתיר את עיניהן.

הבורקה קשורה לעתים קרובות עם אפגניסטאן, ובזמן שלטונן הטליבאן –  אילצו נשים ללבוש אותן בכל עת, כשהן היו בפומבי.

ישנן יהודיות חרדיות קציוניות שגם הן לובשות את הבורקה שזכו לכינוי המפוקפק ״אמא טליבאן״

צרפת כבר אסרה את הבורקה, ואילו הקנצלרית אנגלה מרקל קראה לגרמניה לעשות את אותו הדבר.

מהו צ'אדור?

צ׳אדור
צ'אדור

הצ'אדור הוא בגד גוף מלא המיועד ללבוש על ידי נשים כאשר הן עוזבות את ביתם.

צ'אדור הוא בדרך כלל שחור, ומי שלובשת אותו חייבי לתפוס את הצ'אדור סגור בחזית עם היד כי אסור שיהיו לו כפתורים או מהדקים לעשות זאת.

הבגד נפוץ ביותר אצל שיעים באיראן.

מה זה ח'ימר?

ח׳ימר
ח'ימר

הח'ימר הוא צעיף ארוך שנופל בדיוק מעל המותניים.

הוא מכסה את השיער של הלובשת, הצוואר והכתפיים אבל משאיר את הפנים גלויות.

5 מחשבות על “מה ההבדל בין בורקה, חיג׳אב וניקאב? מה זה צ'אדור?”

  1. העולם בדרך לקדימה והאיסלם חי את המאה השביעית. וכך הולכת ומתקבעת גישה מסוגרת שלא מאפשרת לקידמה דריסת רגל כמו מדע טכנולוגיה ואומנות לסוגיה. ויותר חמור ההתבדלות שמביאה איתה רצח והרג בכל הגלובוס של מוסלמים כנגד כולם כולל אחיהם המוסלמים. התקווה לשינוי היא חלום באספמיה

    הגב
  2. תודה רבה על ההסברים המאירים. אבל נראה לי שאפשר להשאיר את האג'נדות שלכם בחוץ ולתת לנו הקוראים לעשות את העבודה ולחשוב מה נכון ומה לא..
    (ואם כבר אתם הבעתם דעה אז אני רוצה גם להגיד את דעתי – בהנחה שאף אחד לא מכריח אישה ללבוש ניקאב או בורקה, אז מה אכפת לאנשים שהיא עושה את זה? תכף יתחילו לאסור בצרפת על יהודים דתיים גם להסתובב עם כיפות, ואז זה כבר יכונה בפינו אנטישמיות. אבל באמת אין הרבה הבדל. הבעיה אצל המוסלמים היא לא הניקאב, ולכן לאסור עליו ספציפית זה מטופש וגם לא הוגן. יש להם בעיות אחרות הרבה יותר רציניות שכדאי לחשוב איך לפתור אותן.)

    הגב
    • המטרה של הניקאב והבורקה היא לדכא נשים ולא לכבדן – עובדה היא שאין חובת כיסוי ראש לגברים באותה דת כמו שיש ביהדות האורטודוקסית או כמו שיש אצל הסיקים.
      ואידך זיל גמור.

      הגב
  3. תפסיקי להתייפיף,אוסרים עליו מסיבה פשוטה,שלא ניתן לזהות את האדם בפומבי (ומן הסתם במצלמות וכו),דבר שמקל על עבריינים לכסות את עצמם ולהסתוות … לא צריך להקטין ראש ולהסתכל רק על צד אחד..

    הגב

כתיבת תגובה