מה ההבדל בין ברזל להמוגלובין? 😋

המוגלובין והשמוש של ברזל בגוף

ברזל הוא מרכיב חיוני לייצור דם. כ 70 אחוזים של הברזל של הגוף שלך נמצא בתאי הדם האדומים של הדם שנקרא המוגלובין ובתאי השריר בשם מיוגלובין.

המוגלובין חיוני להעברת חמצן בדם מהריאות לרקמות. המיוגלובין, בתאי שריר, מקבל אוגר, מוביל ומשחרר חמצן.

כ 6 אחוזים של ברזל הגוף מרכיב חלבונים מסוימים, החיוניים לנשימה, למטבוליזם של אנרגיה, וכמרכיב של אנזימים המעורבים סינתזה של קולגן וכמה נוירוטרנסמיטורים. הברזל הוא גם נחוץ עבור תפקוד של מערכת החיסון.

כ -25 אחוזים של הברזל בגוף מאוחסן, כמו פרטין אשר נמצא בתאים וזורם בדם. לגבר ממוצע יש כ 1,000 מ”ג של ברזל מאוחסן (שמספיק למשך כשלוש שנים), בעוד שלנשים בממוצע יש רק כ 300 מ ג (מספיק למשך כשישה חודשים). כאשר מתעוררת צריכת ברזל נמוכה באופן כרוני, המאגרים יכולים להתרוקן ולהפחית את רמות המוגלובין.

כאשר מאגרי הברזל מתרוקנין, המצב נקרא דלדול ברזל. ירידה נוספת נקרא אריתרופויזה ואם זה עדיין פוחת עלולה להיווצר אנמיה – חוסר ברזל.

אובדן דם הוא הגורם השכיח ביותר למחסור בברזל. אצל גברים ונשים אחרי גיל המעבר, חוסר ברזל הוא כמעט תמיד תוצאה של אובדן דם במערכת עיכול. לנשים בתקופת המחזור נוצר איבוד דם בתוך תוך דרישות ברזל מוגברת. גלולות למניעת הריון נוטות להקטין את אובדן דם הווסת, ואילו התקנים נוטים להגביר את הדימום מווסת. גורמים נוספים לדימום מדרכי הנשימה ולדימום במערכת השתן מגבירים גם את דרישות הברזל.

עבור תורמי דם, כל תרומה גורמת לאובדן של 200 עד 250 מ ג של ברזל.

חלק מהמאכלים העשירים בברזל כוללים:

בשר ועוף
בשר בקר רזה
עגל
חזיר
כבש
עוף
עוף הודו
כבד (למעט כבד דגים)
פירות ים
דגים
ירקות
ירוקים, כל הסוגים
טופו
ברוקולי
אפונה מתוקה
נבטים
קייל
נבטי שעועית
עגבניות
שעועית לימה
תפוחי אדמה
שעועית ירוקה
תירס
סלק
כרוב

דרגו את המאמר – ועיזרו לקידומו בגוגל:

הוסיפו תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *