מה ההבדל בין דיאטת פליאו לקטוגנית?

כיום, אין אפשרות לקרוא מגזין בריאות או לצעוד לתוך חדר כושר בלי לשמוע משהו על  דיאטת פליאו או קטוגנית .

אנשים רבים עוקבים אחר דיאטות אלה כי הם רוצים לרזות או לשפר את הבריאות הכללית שלהם. אבל מאחר ששתי הדיאטות כל כך פופולריות, ייתכן שאתם תוהים כיצד הן שונות.

הנה השוואה מפורטת של הדיאטה הקטוגנית לפליאו בניסיון להבין מה יותר טוב ומה יותר מתאים בכל אחת מהן.

מהי דיאטת פליאו?

דיאטת פליאו לפעמים נקראת גם “הדיאטה של איש המערות”, מבוסס על העיקרון כי אכילת מאכלים שהיו זמינים לבני אדם בעבר הרחוק הם המתכון  לבריאות אופטימלית.

אחת התיאוריות הבסיסיות מאחורי דיאטהת הפליאו  היא כי מערכות מזון מודרני, ייצור מזון וטכניקות עיבוד מזיקים לבריאות האדם.

לכן, אם אתה מכוונן את סגנון האכילה שלך כדי לחקות את זה של הציידים מהתקופה הפליאוליתית, אז זה יאפשר תמיכה בתפקוד הביולוגי הטבעי שלאבו הגוף שלך, שיפור העיכול והבריאות.

דיאטת פליאו אוסרת על אכילת דגנים, קטניות, סוכר מעובד ורוב מקורות החלב.

המזונות העיקריים המותרים בדיאטה פליאו כוללים:

עבור רוב שומרי הפליאו הדיאטה היא יותר מאשר רק דיאטה. ישנו גם דגש חזק על ניהול אורח חיים, ההשפעה הסביבתית של בחירות מזון שנכנס לגוף הכוללת בריאות בתוך המסגרת של הפילוסופיה הפליאולית.

מהי דיאטת קטוגנית?

רוב הרקמות בגוף האנושי מעדיפים להשתמש בגלוקוז מפחמימות לאנרגיה.

קוטוזה הוא מצב חילוף החומרים שבו הגוף שלך משתמש בקלוריות משומן, במקום מפחמימות, כדי ליצור את האנרגיה הדרושה כדי לבצע את הפונקציות הרגילות שלה

דיאטה קטוגנית , או ketogenic, היא דיאטה ששואפת לגרום לקיטוזה באמצעות ההתאמה מחושבת של התזונה והערכים תזונתיים, כלומר פחמימות, חלבון ושומן.

החלוקה של הערכים הזונתיים של הדיאטה הקטוגנית נראים כך:

  • שומן: 60% – 80%
  • חלבון: 20% – 30%
  • פחמימות: 5% – 10%

בהשוואה לדיאטה “סטנדרטית”, הערכים התזונתיים של הדיאטה נעים באופן משמעותי לטובת שומן, עם חלבון מתון ומעט מאוד פחמימות.

המטרה של השגת קוטוזה עם תוכנית דיאטה זו  היא לגרום להתמוטטות מטבולית של שומן בגוף שלך. לכן, זה הכרחי כי צריכת הערכים התזונתיים תשלט באופן הדוק, אחרת אתה מסתכן בזריקת חילוף החומרים שלכם מחוץ לקוטוזה.

אחת הסיבות העיקריות כי הדיאטה הקטוגנית צברה פופולריות לאחרונה היא בשל הפוטנציאל שלה כדי לעזור לך לרזות ולשפר את בקרת הסוכר בדם.

המשותף בין דיאטת פליאו לקטוגנית

לדיאטות אלה יש הרבה במשותף. להלן כמה מן הרעיונות המרכזיים שבדיאטות הללו יש במשותף.

שניהן מדגישות מאכלים מזינים

ביסודו, הן הפליאו ובן קטוגני והן תוכניות דיאטה שנועדו להסתמך על מקורות מזון שלם וחומרים מזינים.

מזון שלם הוא מזון שעבר כמות מינימלית של עיבוד בזמן שהוא מגיע לצלחת שלך.

הן קטוגני והן פליאו  מעודדים חיסול כל מזון  מעובד והחלפתם במאכלים שלמים כמו ירקות טריים, בשר, דגים ואגוזים.

זה ברור במיוחד עם ההדרה של שומנים מעובד, שמנים וממתיקים בספר החוקים של שתי הדיאטות.

שתיהן אוסרות על דגנים וקטניות

אם כי מסיבות שונות, הן פליאו והן דיאטות מגבילות בחריפות את אכילת הדגנים והקטניות.

עבור הקהל הפיליאו, איסור זה מתבסס ברובו על העובדה שדגנים וקטניות לא היו מהווים חלק מדיאטות של האדם הקדמון מוקדמות של האדם והם מכילים חומרים לא מזינים.

החומרים הלא מזינים הם תרכובות, כגון לקטינים וחומצה פיטית, שניתן למצוא בכמה מאכלים המבוססים על קטניות. הם מפריעים ליכולת הגוף לקלוט מינרלים וחומרים מזינים ועלולים לגרום למצוקה בעיכול כאשר הם נאכלים בכמויות גדולות.

מצד שני, מחקרים מצביעים על כך שייתכנו גם יתרונות לאכילת מזון עם תרכובות אלה, כך שלא כדאי למהר עם האיסור המוחלט על קטניות.

גם הדיאטה הקטוגנית נמנעuת  מדגנים ומרוב cקטניות, אבל זה בגלל תוכן הפחמימות שלהם.

דגנים וקטניות תורמים כמות משמעותית של פחמימות לתזונה. אם אתה אוכל אותם בזמן שאתה בדיאטה קטוגנית, אתה מסתכן בזריקת הגוף שלך מתוך המצב הקוטוזי.

שתי הדיאטות נגד תוספות סוכר

הדיאטות הקטוגניות והפליאו מתנדגות לכל צריכת סוכר נוספת.

בתוכניות דיאטה, זה בעיקר נופל תחת המסר המשותף שלהם של הימנעות ממזון מעובד בכלל.

עם זאת, דיאטץ הפליאו קצת יותר גמישה עם הכלל הזה, כשהיא מתירה מקורות סוכר מזוקק כמו דבש וסירופ מייפל.

בדיאטה הקטוגנית, מצד שני, לא מתאפשר שום מקור סוכר נוסך, מעודן או לא, בשל תכולת בפחמימות הגבוהות של מאכלים אלה.

שתי הדיאטות מעדיפות שומנים בריאים

בקנה אחד עם המטרה המשותפת שלהם להשגת בריאות אופטימלית, הן הפליאו והן הקטוגנית מעודדות צריכת של שומנים לא מעובדים ובריאים.

שתי הדיאטות מאפשרות גם כמויות מתונות-ליברליות של שמנים מעודנים, כגון שמני זית ואבוקדו, כמו גם אגוזים, זרעים ודגים. מאכלים אלה ידועים בבריאותם ללב בגלל התוכן השומן חד והרווי.

שתי הדיאטות גם מונעות את השימוש בשומנים מעובדים בכבדות, כגון שומני טרנס, המזיק לבריאות כאשר צורכים אוצם באופן קבוע.

הקטוגנית מציבה דגש חזק מאוד על שומן בכלל, כיוון שהוא אבן הפינה של הדיאטה כולה. פליאו היא לא בהכרח דיאטה המבוססת על כמות שומנים גבוהה.

דרגו את המאמר – ועיזרו לקידומו בגוגל:

הוסיפו תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *