איך מבדילים בין פטרוזיליה לבין כוסברה? (כנסו, יש תמונות!)

כוסברה ופטרוזיליה הן עשבי תיבול שונים – ההבדל נעוץ בריח ובטעם כשהן מתווספות למנה מבושלת. שתיהן משמשות בדרך כלל כתבלינים או קישוטים להעצמת טעם המנות.

לכוסברה טעם לימוני ולעתים חריף ואגוזת בעיני רוב האנשים. ניתן לייחס טעם דומיננטי זה של כוסברה לנוכחותם של התרכובות הכימיות לינאלול ופינן. 

לעומת זאת, לפטרוזיליה יש טעם מר וגם לימוני במידה מסוימת. יש שאפילו שאומרים שלפטרוזיליה יש טעם "טרי". 

 הסיבה העיקרית לכך ששני עשבי התיבול הללו מבולבלים היא בגלל העלים הדומים להם. אך ראוי לציין כי לכוסברה צבע ירוק בהיר ואילו עלי פטרוזיליה בצבע ירוק כהה יותר. לעולם לא תוכלו להבדיל ביניהן בראייה לבדה – צריך גם להריח.

עלי כוסברה נראים מאוד דומים לעלי פטרוזיליה – לשתיהן עלה שטוח וכמו כל הירקות הירוקים, הן בריאות ביותר, אז איך מבדילים ביניהם?

ההבדל הגדול בין שתיהן הוא בריח, מרטיבים מעט את העלה ומוללים אותו בין האצבעות – אם יש ריח דומיננטי – זוהי הכוסברה, אם הריח עדין – זוהי הפטרוזיליה.

כך נראית פטרוזיליה:

איך מבדילים בין פטרוזיליה לבין כוסברה? (כנסו, יש תמונות!)

כך נראית כוסברה:

איך מבדילים בין פטרוזיליה לבין כוסברה? (כנסו, יש תמונות!)

עלי כוסברה – מעט יותר מזכירים את הצורה של עלי מייפל מאשר עלי פטרוזיליה.

האם אפשר להשתמש בכוסברה במקום פטרוזיליה ולהיפך?

זרעי כוסברה אינם מהווים תחליף טוב לפטרוזיליה שכן הזרעים אינם עשב והם בעלי פרופיל טעם שונה לחלוטין. עלי כוסברה והגבעולים דומים מאוד לפטרוזיליה מספיק כדי שניתן יהיה לטעות זה בזה; אולם לעלי כוסברה טעם חזק בהרבה, כולל טעם עוקצני (מאותו סוג שיש לפירות הדר) שלא תקבלו מהפטרוזיליה העדינה.

העובדה שיש להם מעט מהמשותף ביחס לטעם או למראה לא אומרת שלא ניתן להשתמש בהם באותם סוגים של מנות. גם כוסברה וגם פטרוזיליה הם תוספות פופולריות למאכלים מלוחים, ובוודאי תוכלו להחליף אותם בכמה מנות כל עוד אתם מכירים בכך שזה לא יספק את אותו אפקט כמו השני.

מתי כדאי להשתמש בכוסברה ומתי להשתמש בפטרוזיליה?

ניתו להשתמש בזרעי כוסברה בתערובות תבלינים רבות ושונות. לדוגמה, כוסברה טחונה נהדרת כתבלין יבש למנגל והיא חיונית אם אתם מכינים אבקת קארי בעצמכם. הזרעים השלמים הם גם בין התבלינים המומלצים במתכוני חמוצים רבים.

כדאי להשתמש בפטרוזיליה בסלטים, כריכים ורטבי צ'ימיצ'ורי כמו גם במרינדות. זן העלים המתולתל הוא גם קישוט פופולרי לשיפור הוויזואליות של מנות מלוחות בסגנון צרפתי.

לא סובלים כוסברה – יש לזה הסבר!

לא יכולים לסבול כוסברה? זה לא אתם אשמים, אלה הגנים שלכם.

כמה מחקרים מדעיים גילו שיש אנשים עם סיבה טובה לשנוא כוסברה, בשבילם יש לה טעם של סבון.
אם יד דבר שיפלג את העם (שלא קשור לפוליטיקה) אז זה כוסברה (גד השדה בשמה העברי). יש שתי אפשרויות – או שאתם אוהבים כוסברה, או שאתה שונאים אותה. אין האמצע. ותעיד על כך קבוצת הפייסבוק "גם אני מחזיר מנה עם כוסברה במסעדה".

זה לא אתם, זה הגן OR6A2 שמשחק לכם במוח

למה בעצם אנשים שונאים כוסברה? ובכן, התשובה נעוצה במדע.
עלי כוסברה מכילים מולקולות ריח שונות, ובהן גם קבוצה של מולקולות ששייכות למשפחת האלדהידים. חלק מהאלדהידים בכוסברה הם בעלי ניחוח רענן וטרי, ואילו לאחרים יש עלי ריח סבוני. הגן שאחראי להבדל הזה קרוי OR6A2 אשר גורם ליצירת החלבון שמשמש קולטן ייחודי לריח שרגיש במיוחד לאלדהידים

פטרוזיליה ונשים בהריון

נשים הרות צריכות להימנע מצריכה מוגזמת של פטרוזיליה. כמויות רגילות בטוחות לנשים בהריון, אך לצריכת כמויות גדולות מדי עלולות להיות השפעות רחמיות.

גידול פטרוזיליה

פטרוזיליה גדלה בצורה הטובה ביותר באדמה לחה ומנוקזת היטב, עם שמש מלאה. היא צומחת בצורה הטובה ביותר בין 22-30 מעלות צלזיוס, ובדרך כלל גדלה מזרעים. הנביטה איטית, אורכת ארבעה עד שישה שבועות.

כדי לגדל בצורה מיטבית צריך להרחיק 10 ס"מ בין צמח לצמח, בעוד שצמחים הגדלים לגידול השורש מרוחקים 20 ס"מ זה מזה כדי לאפשר התפתחות שורש. פטרוזיליה מושכת אליה כמה מינים של חיות בר. חלק מפרפרי זנב הסנונית משתמשים בפטרוזיליה כצמח מארח עבור הזחלים שלהם; לזחלים שלהם הם פסים שחורים וירוקים עם נקודות צהובות, והםניזונים מהפטרוזיליה במשך שבועיים לפני שהם הופכים לפרפרים. דבורים וחרקים אחרים שצורכים צוף מבקרים גם בפרחים. יש ציפורים שניזונות מהזרעים.

5 מחשבות על “איך מבדילים בין פטרוזיליה לבין כוסברה? (כנסו, יש תמונות!)”

  1. אם תסתכלו טוב בקצוות העלים של הפטרוזיליה יש נקודות לבנות ואצל הכוסברה אין

    הגב
  2. עלי הכוסברה כהים יותר בעוד של הפטרוזיליה חדים יותר, מה גם שבכוסברה מסתעפים יותר' שפיצים' של ירק בקצוות העלה לעומת הפטרוזיליה. לרוב הכוסברה נראית יותר סמרטוטית והפטרוזיליה יותר רעננה.

    הגב
  3. אשמח אם מישהו יוכל להסביר את ההבדל השמי של פטרוזיליה ופטרוזיליה מסולסלת. האם יש לזה שם נפרד בכלל?

    הגב
  4. תודה על ההסבר.
    בכללי אין מילה כזאת שניהן.
    או שתיהן או שניהם.
    במקרה שלנו פטרוזיליה וכוסברה הן נקבה לכן שתיהן.

    הגב

כתיבת תגובה