מה ההבדל בין הרפובליקנים והדמוקרטים בארה"ב?

הרפובליקנים והדמוקרטים הם שתי המפלגות הגדולות והמרכזיות הגדולות ביותר בארצות הברית, ואחרי כל בחירות מחזיקות ברוב המושבים בבית הנבחרים ובסנאט, כמו גם במספר הגבוה ביותר של מושלים.

למרות ששני הצדדים דומים בהשקפה של לעשות טוב לאזרחי ארה"ב, יש להם הבדלים מובהקים המתבטאים בדעוץ, בהחלטותיהם ובהיסטוריה שלהם. ההבדלים הללו הם בעיקר אידיאולוגיים, פוליטיים, חברתיים וכלכליים אשר מטרתם  להפוך את ארה"ב להצלחה ואת העולם למקום טוב יותר עבור כולם. ההבדלים בין שני הצדדים מכוסים במאמר זה מסתמכים על עמדת הרוב, אם כי פוליטיקאים בודדים עשויים להיות העדפות שונות.

ההיסטוריה של המפלגה הרפובליקאית והדמוקרטית

המפלגה הדמוקרטית: מבין השתיים, המפלגה הדמוקרטית מבוגרת יותר ומקורה ברגשות אנטי-פדרליסטיים במהלך עצמאותה של ארה"ב מבריטניה. סמל החמור של המפלגה נכנס לפעולה במהלך קמפיין 1828 של אנדרו ג'קסון. המפלגה הלאומית, הוועדות הלאומיות הדמוקרטיות החלה ב -1848, ובמלחמת האזרחים התפלגה מפלגה זו לשני מפלגות, אלה שתמכו בעבדות עזבו ואלה שלא נשארו במפלגה. המפלגה הדמוקרטית של היום היא תוצאה של הפיצול. עד כה היו 15 נשיאים דמוקרטים.

עוד באותו נושא:  מה ההבדל בין הקונגרס הסנאט ובית הנבחרים האמריקאי?

המפלגה הרפובליקנית: בשנת 1854, פעילי נגד-עבדות ופעילים בעד המודרנה ייסדו את המפלגה הרפובליקנית (Grand Old Party -GOP), ואברהם לינקולן הפך לנשיא הרפובליקני הראשון. המפלגה החלה להשתמש בסמל הפיל בשנת 1874. נשיאותו של לינקולן, מדיניותו האידיאולוגיות חיזקו את המפלגה ונתנו לה בסיס איתן. לארה"ב היו 19 נשיאים רפובליקאים עד כה.

הפילוסופיה של המפלגה הרפובליקאית והדמוקרטית

דמוקרטים: הדמוקרטים הם בדרך כלל מחזיקים בדעות שהן יותר "שמאלה" מאלה של הרפובליקנים בנושאים רבים.

ראשית, דמוקרטים תומכים בשירותים חברתיים מקומיים, אך בעיקר מתונים במדיניות החוץ. בהיותם ליברלים, הם מעדיפים ממשלה חזקה אשר מתערבת בחברה ומנסה לשפר את המבנים החברתיים, ובניגוד לרפובליקאים, הדמוקרטים תומכים בשוויון ובאחריות קהילתית.

רפובליקנים: הרפובליקנים תומכים בהתערבות ממשלתית מוגבלת בנושאים מקומיים אך יותר דומיננטים ביחסים הבינלאומיים. כחלק מהימין, הרפובליקנים הם פרו-צבאיים, פרו-עסקיים, פרו-דתיים, ומריצים קמפיינים על כל שלאנשים יש חירויות והם צריכים לקחת אחריות אישית על מעשיהם. למפלגה זו יש גישה שמרנית מבחינה חברתית והיא דוגלת בממשלה רזה ובשוק חופשי חזק (קפיטליזם דרוויניסטי).

עוד באותו נושא:  עובדות מדהימות על מפלי הניאגרה

הבדלים מעשיים בין המפלגה הרפובליקאית והדמוקרטית

דמוקרטים: ככלל, הדמוקרטים ממעטים להשתמש בכוח צבאי נגד מדינות אחרות ולדבוק בגידול איטי של תקציבים צבאיים.

אחד הנושאים השנויים במחלוקת בין הדמוקרטים ולרפובליקאים הוא נושא אחזקת הנשק בידי האזרחים. ככלל, ע"פ החוקה האמריקאית, כ"בלם" לכוח בממשלתי, לאזרחים מותר לשאת נשק. ברם בשל תופעות של ירי בבתי ספר, הדמוקרטים מעדיפים חקיקה שתגביל את נשיאת הנשק.

בסוגיות חברתיות, הדמוקרטים תומכים בגלוי בהפלות כמו גם בזכויות של הלהט"בים, שכן לאנשים יש חופש בחירה, אבל כשמדובר בעונש מוות, נראה שרוב המוקרטים מתנגדים. הדמוקרטים מעדיפים מסים גבוהים יותר עבור בעלי הכנסה גבוהה והגדלת שכר המינימום.

רפובליקנים: רפובליקנים הם בדר"כ בעד הגדלת התקציב הצבאי במהירות ונקיטת מדיניות קשה נגד מדינות אחרות כמו איראן. הם בעד התיקון השני של החוקה שמדבר על הזכות לשאת נשק ותמיכה בנושיאת נשק מוסתר בפומבי.

לתומכי המפלגה יש עמדה קשה על נושאי הפלות, אמצעי מניעה וזכויות להט"ב עם האמונה כי להכשיר אותם יחריב את המרקם החברתי של החברה.

עוד באותו נושא:  מה ההבדל בין ארה"ב לאמריקה

העמדה השמרנית היא בעיקר בגלל חוגים דתיים שמרניים התומכים במפלגה, אף כי העמדה נגד הפלות היא לא העמדה של המפלגה הרפובליקאית.

מדיניות המס ש המפלגות הרפובליקאית ודמוקרטית

הרפובליקנים הם בעד הורדת נטל המס לכולם, אם זה לעשיר או לעני, ועל השוק כדי לשלוט על שכר המינימום. המדיניות הרפובליקנית מעדיפה פיקוח על גבולות חזקים והגירה מוגבלת לעומת הדמוקרטים הפתוחים יותר.

גיאוגרפיה ודמוגרפיה

המפלגה הדמוקרטית שולטת בדרך כלל בפוליטיקה באזור הצפון מזרחי והאגמים הגדולים, כמו גם בחוף האוקיינוס ​​השקט.

מועמדים דמוקרטיים חזקים גם בכמה מדינות בדרום כמו ארקנסו, וירג'יניה, ופלורידה כמו גם סביב מדינות הרי הרוקי  כמו קולורדו, ניו מקסיקו, נבאדה, מונטנה.

הרפובליקנים שולטים בדרום ובמערב במיוחד איידהו, ויומינג, יוטה, נברסקה, קנזס, אוקלהומה.

בשנת 2016, היו יותר מדינות אדומות (הנשלט ע"י רפובליקני) מאשר מדינות כחולות (בשליטה דמוקרטית). רוב הבוחרים הצעירים הקשורים למפלגה הדמוקרטית כמו אנשים מבוגרים נוטים לתמוך המפלגה הרפובליקנית. בחתך מגדרי, הרפובליקנים מקבלים יותר תמיכה מגברים מאשר נשים.

2 מחשבות על “מה ההבדל בין הרפובליקנים והדמוקרטים בארה"ב?”

כתיבת תגובה