מה ההבדל בין פצצת אטום לבין פצצת מימן?

שתיהן פצצות גרעיניות, בשתיהן האנרגיה מגיעה מתגובות גרעיניות, אז מה ההבדל בין פצצת מימן לבין פצצת אטום?

מהי פצצת אטום?

פצצת אטום מבוססת על ביקוע של אטומים גדולים מאוד (אורניום או פלוטוניום) בתגובת שרשרת קריטית.

פצצת אטום שואבת את האנרגיה שלה מביקוע גרעיני של אטומים בלתי יציבים  וכבדים מאוד, בדרך כלל פלוטוניום-239 או אורניום-235. כתוצאה מפיצול האטומים, כמות עצומה של אנרגיה משתחררת בצורה של האנרגיה הקינטית של הגרעינים המפוצלים והנויטרונים המשוחררים, בנוסף לקרני  X וקרני גמא.

מהי פצצת מימן?

פצצת מימן, או פצצה תרמו-גרעינית, משתמשת בהיתוך של אטומים בתגובת שרשרת. כדי שיהיה אפשר להתחיל בתגובה היתוך, נדרשת רמות אנרגיה עצומות (חום) כדי להפעיל אותו. הדרך היחידה לייצר את האנרגיה הזאת היא, כך ניחשתם, פצצת אטום. ז״א שכדי שפצצת מימן תפעל אנו זקוקים לפוצץ פצצת אטום

פצצת מימן מורכבת משני חלקים. מה שנקרא 'ראשוני' הוא לא יותר מאשר פצצת אטום קונבנציונלית, בדיוק כמו  שתיארנו למעלה, והיא משמשת כגורם להפעלת התגובה ההיתוך. השלב המשני הוא מיכל מאוחסן חומר שנקרא lithium deuteride . יש גם מוט עשוי אורניום 235 בתוך המשני.

מה שנקרא בדרך כלל פצצת מימן הוא מכשיר היתוך. בנשק זה, האנרגיה מיוצרת על ידי מיזוג של אטומים קלים כדי לייצר את אטומים כבדים יותר ותוך התהליך לשחרר חום ואנרגיה עצומה. בדרך כלל, הדלק הוא deuterium ו tritium. Tritium מיוצר לעתים קרובות על ידי הפצצת Li-6 (ליתיום) עם נויטרונים  במהלך הביקוע הראשוני.

לכן פצצת מימן כוללת פצצת אטום בתוך הליבה השלה . פצצת האטום היא ״ההדק״  וכאשר היא מתפוצצת, היא מאפשרת את תגובות היתוך ב דוטריום / טריטיום. היא נקרא פצצת מימן כי דאוטריום ו טריטיום הם פשוט איזוטופים של מימן.

תוצאת תמונה עבור ‪atom bomb‬‏

2 מחשבות על “מה ההבדל בין פצצת אטום לבין פצצת מימן?”

כתיבת תגובה