מה ההבדל בין רביולי לטורטליני?

עימות הפסטות הממולאות עשה אותנו רעבים: צורתם של הטורטליני והרביולי שונה לחלוטין – הרביולי הוא מרובע וטורטליני עגול וסביבו חור קל במרכז. פסטות שונות מקבלות את שמותיהן על פי אופן יציקתן והכנתן. רביולי באיטלקית מתורגם ל"לפת קטנה" ואילו טורטליני, או טורטלו ", מתורגם ל"עוגה ממולאת".

רביולי עשוי שתי שכבות של פסטה היוצרות צורה דמוית כרית ואילו הטורטליני מקופל לצורות דמויות כובע הדומות לכופתאות. סביר יותר שיש להשתמש בטורטליני במרק, אם כי מקובל שגם רביולי וגם טורטליני כוללים מילוי גבינה או בשר.

בקיצור, אין הבדל גדול בין טורטלי לרביולי בעולם הפסטה במילוי איטלקי, שהבצק זהה פחות או יותר (לפעמים עם ביצים, לפעמים בלי) אבל המילויים, הצורות והשם תלויים יותר באזור, או אפילו בעיירה בהם הטורטלי או הרביולי מיוצרים ונחשבים למסורתיים.

ההבדלים בין טורטלי לרביולי

עם זאת, באופן כללי, רביולי כמעט תמיד מרובעים או עגולים. ואילו טורטלי יכול להיות ריבועים גדולים, מלבניים, לפעמים חצי עגולים או אפילו להיראות דומים לקפלטי (כובעים קטנים). יש גם שני סוגים של טורטלי בצורת בונבונים או ממתקים. האחד ידוע בשם טורטלי פיאצ'נטיני או טורטלי של פטרקה על שם המשורר המפורסם והמסורתי בפיאצ'נזה, אמיליה-רומאניה. השני ידוע יותר בשם קרמל (כלומר מתוקים). כמו הרבה צורות פסטה מסורתיות, טורטלי ורביולי מקורם קדום. אך ישנן דעות שונות בנוגע למתי, היכן ואיך נולד הרעיון של פסטות מלאות אלה.

עוד באותו נושא:  מה ההבדל בין אטריות (נודלס) לפסטה? 🍝

קצת היסטוריות על טורטלי ורביולי.

אף על פי שידוע שסוגי פסטה מתוארכים לתקופה הרומית הקדומה, רק במאה ה -12 ניתן למצוא את העדויות הכתובות הראשונות המתארות את הרביולים (פסטה בצורת ריבוע או עגול, ככל הנראה ממולאת בריקוטה ומרכיבים אחרים). ההערכה היא שהמילה טורטלי, כפי שכונו גם אז, מקורם ב"טורטה ", פשטידה מלוחה מימי הביניים.

מטורטה הגיעו האיטלקים לטורטלי, טורטליני וטורטלוני (דוגמה אופיינית למכשיר הלשוני האיטלקי לביטוי שונות בגודל), רביולי וקפלטי. אף על פי שמשמעות המילה "riavvolgere" היא "לעטוף" באיטלקית, יש אנשים שחושבים שרביולי נקרא למעשה על שם רביולי, שף ידוע מהמאה ה -13 ברפובליקה של ג'נובה (כיום ליגוריה). יש המאמינים שהוא המציא את הרביולי, אם כי ישנם מתמודדים אחרים על התואר ממציא הרביולי! כך או כך, עד המאה ה -14 החלו להופיע כל מיני פסטות מלאות באזורים רבים במרכז וצפון איטליה.

כתיבת תגובה