מה ההבדל בין ארץ למדינה עצמאית ואומה?

מהם הקריטריונים שמגדירים ארץ, מדינה עצמאית ואומה?

יש הבדל בין המונחים ארץ למדינה ולאומה למרות שהמילים משמשות לעתים קרובות באופן דומה. אומה ומדינה הם מונחים נרדפים החלים הן על ישויות פוליטיות שמנהלות את עצמן. אומה, עם זאת, היא קבוצה של אנשים אשר חולקים את אותה תרבות אבל אין להם ריבונות.

מה היא אומה?

במדע המדינה, "אומה" מתייחסת לקבוצה של אנשים שחשים קשורים לגוף אחד על ידי תרבות משותפת, ערכים, סיפור היסטורי , דת ו / או שפה. "מדינה" מתייחסת רק לשטח אדמה עם ממשלה ריבונית. מדינות חופפות פעמים רבות עם מדינות (ונקראות "מדינות לאום", אך לא תמיד. מדינות המכילות כמה לאומים נוטות למלחמות אזרחים; מדינות המוציאות חלקים מאומה נוטות למלחמות עם המדינה / המדינות השכנות המכילות שאר האומה.

מה זו מדינה?

מדינה הוגדרה בעבר כממשלה בשתי תיאוריות מנוגדות כדי להגדיר מדינה – אמנת מונטווידאו או את התיאוריה המכוננת של המדינה.

בשנת 1933, באמנת מונטווידאו שבאורוגוואי, נחתם הסכם בדבר זכויות וחובות של מדינות. האמנה הגדירה מדינה בעלת ארבעה קריטריונים – אוכלוסייה קבועה, טריטוריה מוגדרת, ממשלה ויכולת לכונן יחסים עם מדינות אחרות.

עוד באותו נושא:  מה ההבדל בין מים טריטוריאלים למים כלכליים?

האמנה גם הכריזה כי מדינה אינה חייבת להיות מוכרת על ידי מדינות אחרות, כלומר מדינה יכולה להתקיים גם אם מדינות אחרות אינן מכירות בה.

לעומת זאת, התיאוריה הקונסטיטטיבית של המדינה אמרה כי מדינה קיימת אם היא מוכרת כריבונית על ידי מדינות אחרות. לכן, אם מדינות אחרות הכירו במדינה עצמאית, היא היתה, גם אם לא היתה למדינה שליטה על הטריטוריה שלה או על אוכלוסייה קבועה.

מה עושה היום מדינה עצמאית או מדינה?

  • אם למדינה יש  קרקעות וגבולות מוכרים גם אם קיימים סכסוכי גבול;
  • תושבי קבע;
  • יש ריבונות, כך שאין למדינה אחרת כוח על שטחה;
  • למדינה יש  פעילות כלכלית מאורגנת המסדירה סחר חוץ , סחר בינלאומי והנפקת כסף;
  • יש מערכת חינוך;
  • יש הכרה ממדינות עצמאיות אחרות

כמה מדינות יש בעולם?

כיום, ישנם 195 מדינות עצמאיות או מדינות המוכרות בעולם. קוסובו, שהכריזה על עצמאותה מסרביה בפברואר 2008, היא המדינה החדשה ביותר. שטחים, כגון הונג קונג, ברמודה, פורטו ריקו וגרינלנד השייכים למדינות אחרות אינן נחשבות למדינות.

עוד באותו נושא:  מה ההבדל בין State לבין Country

סכסוכים נוצרים לעיתים קרובות כאשר טריטוריה טוענת שהיא מדינה, אך אינה מוכרת על ידי מדינות אחרות. טייוואן, למשל, טוענת שהיא מדינה עצמאית, אך סין קובעת כי טייוואן היא חלק מסין. לכן, מדינות אחרות, שלא רוצות להרגיז את סין גם לא מכירות בטייוואן עצמאית.

מה הן אומה ומדינת לאום?

אומה היא קבוצה של אנשים החולקים את אותה תרבות, שפה, מוסדות, דת והיסטוריה – בדרך כלל קבוצת אנשים גדולה משבט או מקהילה. כאשר לאומה של אנשים יש מדינה עצמאית משלהם היא מכונה לעתים קרובות מדינת לאום. הכורדים הם עם ללא מדינה, אך צרפת, גרמניה ויפן הן דוגמאות למדינות לאום.

כתיבת תגובה