מה זה פומו (פחד להחמיץ) FOMO?

הפחד מהחמצה (FOMO) היא תגובה רגשית לאמונה שאנשים אחרים חיים חיים טובים יותר ומספקים יותר או שהזדמנויות חשובות מתפספסות.

FOMO מוביל לרוב לתחושות של אי נחת, חוסר שביעות רצון, דיכאון ומתח. עליית המדיה החברתית הגדילה את השכיחות של FOMO. נתונים מצביעים על כך שהיא נפוצה ביותר בכל קהילת המילניום.

מדיה חברתית וסיבות אחרות ל-FOMO

FOMO נגרמת על ידי תחושות של חרדה סביב הרעיון שחוויה מרגשת או הזדמנות חשובה מתפספסת או נלקחת. FOMO נוצר על ידי האמיגדלה – החלק במוח שמזהה אם משהו מהווה איום על הישרדות או לא. חלק זה של המוח תופס את הרושם של הישארות בחוץ כאיום וזה יוצר מתח וחרדה.

לאדם יש סיכוי גבוה יותר לחוות FOMO אם הוא כבר רגיש מאוד לאיומים סביבתיים. זה כולל אנשים הנאבקים בחרדה חברתית, התנהגויות אובססיביות או כפייתיות – כולל הפרעה טורדנית כפייתית מאובחנת – או שהיתה להם סוג של טראומה רגשית בעברם.

סמארטפונים ומדיה חברתית הסלימו את התרחשות FOMO על ידי יצירת מצבים שבהם משתמשים משווים כל הזמן את חייהם לחוויות האידיאליות שהם רואים שפורסמו באינטרנט.

אפליקציות ואתרים כמו טוויטר, פייסבוק, אינסטגרם וסנאפצ'ט מקלים מאי פעם לראות מה אנשים אחרים עושים. הגרסאות הזוהרות של חייהם המשודרות בפיצ'רים כמו אינסטגרם סטוריז או קירות פייסבוק משנים את תחושת המשתמש לגבי מה נורמלי וגורמות לו לחשוב שהם מצליחים יותר מבני גילם. אנשים מסתכלים החוצה אל חוויותיהם של אחרים במקום פנימה אל הדברים הגדולים בחייהם.

עוד באותו נושא:  מה ההבדל בין פחד לחרדה?

עם זאת, החרדה וחוסר שביעות הרצון שנוצרו על ידי FOMO יכולים גם להוביל אנשים לחשוק בחיבור ובאינטראקציה או להגביר את המאמצים שלהם לא לפספס על ידי בדיקה נוספת של אתרי רשתות חברתיות שונות. כך או כך, אנשים מובלים בחזרה לרשתות החברתיות ונוצר מעגל מזיק. לכן, מדיה חברתית היא גם סיבה וגם תוצאה של FOMO.

שיווק FOMO הופיע כדרך לפתות צרכנים לקנות מוצרים מסוימים או להשתתף באירועים. שיווק FOMO מעורר את החשש של הלקוח להחמיץ על מנת לעורר בו השראה לפעולה. כמה אסטרטגיות שיווק FOMO כוללות:

  • מראה לאנשים אחרים שקונים את המוצרים;
  • הצגת שעון שסופר לאחור עד שתוקף המבצע יפוג;
  • יצירת תחרות על ידי גילוי כמה אנשים אחרים מסתכלים על העסקה ו
  • קידום חוויות על ידי הצגת הוכחה אמיתית לכך שאנשים אחרים נהנים מהאירוע או המוצר.

בעוד ששיווק FOMO מצליח לגרום לאנשים לקנות יותר, יש לו השפעה שלילית על הצרכנים על ידי הפעלת הדיכאון והחרדה שמביאים FOMO.

השפעות של FOMO
חלק מההשפעות הנראות לעין של FOMO כוללות בדיקה מתמדת של הטלפון בזמן סרט, שידור הכל לרשתות החברתיות ופאניקה מהמחשבה להיתקע בלי טלפון. למרות שתוצאות אלו אולי לא נראות מזיקות במיוחד, FOMO יכול גם לעורר התנהגויות לא בריאות כמו שליחת הודעות טקסט בזמן נהיגה, מעשה שעלול להיות קטלני.

עוד באותו נושא:  מה ההבדל בין חרדה לפחד?

כל ההשפעות הנראות לעין משקפות את ההשפעה של FOMO על בריאות הנפש. כאמור, תחושות של דיכאון, פחד, חרדה ומתח יכולים לצוץ בתגובה ל-FOMO וכן חוסר שביעות רצון מהחיים. אדם שחווה FOMO עלול גם למצוא את עצמו מתייסר כל הזמן על מה שכולם עושים, ולגרום להם להחמיץ את החיים שלהם. כאשר אדם נצרך עם אנשים אחרים וחייהם, הוא מאבד את תחושת העצמי שלו ואינו מסוגל להשתתף בעולם כאדם אמיתי.

עם זאת, FOMO אינו מצב בריאותי נפשי, זה רגש המונע על ידי מחשבות. המחשבות יוצרות את הפחד שיכול להוביל לאבחנה. לכן, FOMO יכול להיות סימפטום לבעיה גדולה יותר.

איך להתגבר על FOMO

הצעד הראשון להביס את FOMO ולהגברת שביעות הרצון מהחיים הוא להבין מה זה ומאיפה זה מגיע. לאחר שה-FOMO הוכר, ניתן לבצע פעולות כדי להסירו מחייו של אדם. רוב ההצעות לאנשים המחפשים להתגבר על FOMO משלבות הפסקות מהמדיה החברתית ותשומת לב רבה יותר לרגע ולאנשים ולסביבה שמסביב. להיות יותר ברגע מסיר איומים הנתפסים על ידי האמיגדלה ומפחית מתח ופחד.

עוד באותו נושא:  מה ההבדל בין פחד לחרדה?

פעולות אחרות שיכולות לעזור להקל על FOMO כוללות:

פעולות אחרות שיכולות לעזור להקל על FOMO כוללות:

  • שינוי מיקוד למה שיש בחיים במקום למה שחסר. זה יכול לכלול שינוי אתרי מדיה חברתית כך שיותר אנשים חיוביים יופיעו בפיד מאשר שליליים או סתם יותר פוסטים שיוצרים אושר.
  • ניהול יומן של זיכרונות וחוויות מהנים במקום לפרסם הכל ברשתות החברתיות. כתב העת מרחיק את המיקוד מאימות פומבי להערצה פרטית ממה שעושה את החיים נהדרים.
  • ניהול יומן הכרת תודה יכול גם לעזור להתמקד בדברים הטובים בחיים. זה גם יקשה על תחושת חוסר שביעות רצון ולא מספקת כי זה מאלץ את ההבנה שהחיים כבר מלאים בדברים גדולים.
  • חיפוש קשרים אמיתיים עם אנשים פנים אל פנים או אחד על אחד. תכנון תוכניות עם חברים ויציאה מהבית יכולים להשרות תחושת שייכות ולהפחית את תחושות ההחמצה. שליחת הודעה ישירה לחבר במקום פוסט פומבי יכולה גם ליצור אינטראקציה חיובית ואינטימית שתגביר את תחושות החיבור ותפחית את ה-FOMO.

כתיבת תגובה