מה ההבדל בין ספרטה לאתונה?

מה ההבדל בין אתונה לספרטה?

ההבדלים בין אתונה לספרטה: שתי היריביות של יוון העתיקה שעשו את הרעש הגדול ביותר ונתנו לנו את המסורות הרבות ביותר הן אתונה וספרטה. הם היו קרובות זו לזו במפה, אך רחוקות זו מזו בערכים ובדרך החיים .

המבנה הגיאוגרפי של יון  הוביל להקמתן של יחידות מדיניות קטנות ועצמאיות: הפוליס. הפוליס, למעשה, הייתה מוקד החיים הכלליים והפרטיים והכול נעשה למענה ולתפארתה.

במאה ה – 7 לפנה"ס, כבר היו ביוון יותר ממאתיים ערי מדינה. כל פוליס התפתחה בכיוונים שונים, והיו בהן צורות שלטון שונות. עם זאת, היו להן מאפיינים משותפים כגון: מוסדות פוליטיים ובהם אסיפות עם, מוסדות ציבור: תיאטרון, גימנסיון, הם האמינו באותם אלים, חגגו את אותם החגים ודיברו בשפה היוונית.

שתי הפוליס החשובות והמפורסמות ביותר של יוון העתיקה היו אתונה וספרטה.

מה ההבדל בין ספרטה לאתונה?
ספרטה מול אתונה

העיר ספרטה

תושבי העיר ספרטה פיתחו אורח חיים מיוחד. הם השתלטו על שטחים גדולים סביבם ושלטו על התושבים המקומיים. תושבי ספרטה פיתחו צבא חזק. הספרטנים הרבו באימונים ובתרגילים צבאיים. גם הילדים גדלו במחנות צבאיים וקיבלו חינוך נוקשה. הילדים חונכו להיות חיילים מצטיינים ונאמנים לעירם.  האזרחים היו חייבים לשרת בצבא.

עוד באותו נושא:  מה ההבדל בין דמוקרטיה ישירה לעקיפה?

החיים הספרטנים היו פשוטים. ההתמקדות היתה על ציות ומלחמה.  החיים התאפשרו בשל כמות העבדים הגדול  ששחררה את הצעירים מתפקידים ביתיים ותעשייתיים ואפשרה להם להתמקד בחובותיהם הצבאיות. נערים צעירים הוכשרו להיות לוחמים; נערות צעירות הוכשרו להיות אמהות ללוחמים.

בספרטה שלטו שני מלכים שהיו מפקדי צבא. לצידם פעלה מועצת זקנים. ענייני המדינה בעיר נקבעו על ידי מיעוט.

העיר אתונה

אתונה היא עיר הבירה של יוון המודרנית. כבר בעת העתיקה היא הייתה עיר גדולה והחשובה ביותר. תושבי אתונה עסקו בחקלאות ובמסחר. אתונה ממוקמת קרוב לים. היה לה צי של ספינות. הספינות שימשו את תושבי אתונה למסחר ימי ולהגנה בעת מלחמה.

החיים האתונאיים היו ארץ הפלאות והיצירה. בתור אתונאי, אתה יכול לקבל חינוך טוב אתה יכול לעסוק בכל מיני סוגים של אמנות או מדעי. אתה יכול לשרת בצבא או בצי, אבל לא היית חייב. (זה חל רק על בנים,  הבנות היו מוגבלות לעיסוקים אחרים, ללא מלחמה או עסקים או חינוך.)

אתונה הייתה הראשונה שבה היה משטר דמוקרטי. בדמוקרטיה העם הוא הקובע כיצד תתנהל המדינה. האתונאים הקימו לעצמם מוסדות שלטון שבהם היה ייצוג לאזרחי אתונה. זכות לבחור היה רק לאזרחים הגברים. לתושבים זרים ,לעבדים ולנשים לא הייתה זכות בחירה.

עוד באותו נושא:  מה ההבדל בין קומוניזם לסוציאליזם?

אתונה וספרטה: דומות אבל שונות

אחת הדרכים המרכזיות שבהן הן היו דומות היתה צורת הממשל שלהם. הן לאתונה והן לספרטה הייתה אסיפה, שחבריה נבחרו על ידי העם. ספרטה נשלטה על ידי שני מלכים, אשר שלטו עד שהם מתו או אולצו לעזוב את המשרד. אתונה נשלטה על ידי הארכונים, שנבחרו מדי שנה. לפיכך, מכיוון שלשני חלקי ממשלת אתונה היו מנהיגים שנבחרו, אתונה נחשבת ערש הולדתה של הדמוקרטיה.

במשך שנים רבות, הצבאות הספרטנים סיפקו  הגנה לכל אדמות יוון. הגבורה הספרטנית בקרב תרמופיילא, במהלך מלחמות פרסיות, היוותה השראה ליוון כולנ להילחם בחזרה עם כל הכח בפולש הפרסי. האתונאים והספרטנים נלחמו זה לצד זה בקרב פלטיאה, שסיים את הפלישה הפרסית ביוון.

השוואה אתונה וספרטה

אחת הדרכים שבהן אתונה וספרטה היו שונות זו מזו היתה הרעיון שלהם להסתדר עם שאר היוונים. ספרטה העדיפה לשמור על עצמה ולספק סיוע צבאי בעת הצורך. אתונה, לעומת זאת, רצתה לשלוט יותר ויותר על האדמה שסביבה. זה בסופו של דבר הוביל למלחמה בין כל היוונים. זאת היתה המלחמה הפלופונסית. לאחר שנים רבות של לחימה קשה, ספרטה ניצחה במלחמה. ברוח היוונית האמיתית, ספרטה סירבה לשרוף את העיר אתונה. במקום זאת, התרבות והרוח של אתונה הורשו להמשיך לחיות, כל עוד האתונאים לא רצו עוד לשלוט באחיהם היוונים. בדרך זו, השפעתה של אתונה נשארה והתחזקה. אמנם, גם לערי-מדינה אחרות היו  מקדשים, בניינים ומקומות מפגש, אבל זו היתה אתונה שהפכה למפורסמת ביותר.

עוד באותו נושא:  מה ההבדל בין קפיטליזם לבין סוציאליזם?

תרבות המערב הושפעה מתרבות יוון העתיקה. היא אימצה את דפוסי החשיבה של התרבות היוונית בתחום עקרונות החופש, בתחום המחקר הפילוסופי והמתמטי ככלי להבנת הטבע, בשאיפה לשלמות, למצוינות ולתחרותיות.

אדריכלים יצרו סגנון בנייה שמחקים אותו עד היום. הוגי דעות שאלו שאלות על החיים, שעדיין ממשיכים לדון בהן גם כיום. התיאטרון המודרני מתבסס על מחזות יווניים.

2 מחשבות על “מה ההבדל בין ספרטה לאתונה?”

  1. בניגוד לנאמר – הפער הגדול ביותר היה בצורת השילטון, צריך לעבור בין הפונקציות (מלכים, אפורים, גרוסיה, בולה, אספת עם) ולאות היכן קיים מה, לכמה זמן נבחר, מהן הסמכויות וכו – אחרת, המאמר הזה מאוד בעייתי !!
    תודה למי שטרח וכתב אותו.

    הגב

כתיבת תגובה