מה ההבדל בין בטטה לתפוחי אדמה?

בטטה ותפוחי אדמה רגילים הם שניהם ירקות שורש, אך הם שונים במראה ובטעם. הם מגיעים ממשפחות צמחים נפרדות, מציעים חומרים מזינים שונים ומשפיעים על רמת הסוכר בדם באופן שונה.

מאמר זה מתאר את ההבדלים העיקריים בין בטטה וזני תפוחי אדמה אחרים, וכן כיצד להכין אותם בדרכים בריאות.

משפחות צמחים שונות

בטטה ותפוחי אדמה רגילים נחשבים שניהם ירקות שורש אך הקשר ביניהם די רחוק.

הבטטה היא סוג של לפופית אכילה (הפרח הסגול המקסים) ממשפחת החלבלביים, ותפוחי אדמה לבנים הם ממשפחת הסולניים. החלק האכיל של צמחים אלו הם הפקעות הצומחות על השורשים.

שני הזנים מקורם בחלקים של מרכז ודרום אמריקה, אך כעת נאכלים בכל העולם.

לבטטות יש בדרך כלל קליפה חומה ובשר כתום, אבל מגיעות גם בזנים סגולים, צהובים ואדומים. תפוחי אדמה רגילים מגיעים בגוונים של חום, צהוב ואדום ובעלי בשר לבן או צהוב.

בארצות הברית ובכמה מדינות אחרות, בטטה נקראת לעתים קרובות yams, למרות שהם מינים שונים.

ההבדל במרכיבי התזונה

בטטה נחשבת לעתים קרובות לבריאה יותר מתפוחי אדמה לבנים, אך במציאות, שני הסוגים יכולים להיות מזינים מאוד.

בעוד שתפוחי אדמה רגילים ובטטות דומים בתכולת הקלוריות, החלבון והפחמימות שלהם, תפוחי אדמה לבנים מספקים יותר אשלגן, בעוד שבטטות עשירות להפליא בוויטמין A.

שני סוגי תפוחי האדמה מכילים גם תרכובות צמחיות מועילות אחרות.

בטטה, כולל זנים אדומים וסגולים, עשירות בנוגדי חמצון המסייעים להילחם בנזק לתאים בגופך הנגרם על ידי רדיקלים חופשיים. תפוחי אדמה רגילים מכילים תרכובות הנקראות גליקואלקלואידים, אשר הוכחו כבעלי השפעות נוגדות סרטן והשפעות מועילות אחרות.

ערך גליקמי שונה

סוגים שונים של תפוחי אדמה שונים גם באינדקס הגליקמי שלהם (GI), מדד לאופן שבו מזון מסוים משפיע על רמת הסוכר בדם שלך.

עוד באותו נושא:  מה ההבדל בין נתרן למלח?

מזונות עם GI של 70 ומעלה גורמים לעלייה מהירה יותר ברמת הסוכר בדם בהשוואה למזונות עם GI בינוני של 56-69 או GI נמוך של 55 או פחות.

בהתאם לסוג ותהליך הבישול, לבטטות עשוי להיות GI של 44-94. לבטטות אפויות נוטות להיות GI גבוה בהרבה מזה של מבושלות בגלל האופן שבו העמילנים מתג'לטינים במהלך הבישול.

גם ה-GI של תפוחי אדמה רגילים משתנה. לדוגמה, לתפוחי אדמה אדומים מבושלים יש GI של 89 בעוד לתפוחי אדמה אפוי יש GI של 111.

אנשים הסובלים מסוכרת או בעיות סוכר אחרות בדם עשויים להפיק תועלת מהגבלת מזונות בעלי GI גבוה. לכן, לרוב מומלץ לבחור בבטטות על פני תפוחי אדמה לבנים, מכיוון שלזן המתוק יש בדרך כלל GI נמוך יותר.

עם זאת, האופן שבו אכילת תפוחי אדמה משפיעה על רמת הסוכר בדם תלויה במידה רבה בסוג תפוח האדמה, גודל המנה ושיטת הבישול. בעוד שזנים מסוימים של בטטות עשויים להיות בעלי GI נמוך יותר מאשר תפוחי אדמה רגילים, לאחרים אין.

היי, אנחנו אוהבים תגובות! תיקונים, תגובות קוטלות וכמובן תגובות מפרגנות - בכיף.

האימייל לא יוצג באתר.