מה ההבדל בין מחוננים לבין מצטיינים?

4.5
02

ההבדלים בין מצטיינים לבין מחוננים

מי שמאותר כמחונן יכול לעבור לכיתת מחוננים בערים שכיתות כאלה קיימות. בישובים בהם לא קיימת כיתה למחוננים   ישנה זכאות ליציאה “ליום שליפה” פעם בשבוע במקום יום לימודים – מדובר בקורסי העשרה במרכז מחוננים.

מצטיינים יכולים להצטרף לחוגים שמתקיימים אחרי הצהריים (ברוב הערים ). לא על חשבון יום לימודים.
מבחינת תכנים, זה תלוי בעיר. התכנים הם לאו דווקא אותם תכנים.

גם מספר הילדים בכיתה במחוננים הוא קטן יותר עד 15 ילד בכיתה ויש הסעות ממומנות לעומת מצטיינים שההסעות באחריות ההורים.
מדובר בחלוקה היררכית על פי הציון בבחינת שלב ב. כלל המצטיינים והמחוננים שבטיפול האגף במשרד החינוך הם מי שודרגו ב- 8% העליונים בהתאם לסינון שלב א+ב. מתוך אלו, 5% הם מצטיינים והמחוננים הם ה-3% העליונים. המחוננים רשאים להיעדר יום אחד מבית הספר הרגיל ולהגיע למסגרת מצויינות בשעות הבוקר (יום שליפה), או- במקומות המעטים שיש בהם אפשרות כזאת- להיכנס אל כיתת מחוננים שהיא כיתה אורגנית בתוך בית הספר. המצטיינים מגיעים לאותה מסגרת מצויינות בשעות אחר הצהריים, בפורמט של חוגים.
ההמספר ה 5% הוא די נזיל והוא משתנה בין איזור לאיזור, יש מקומות שההחלטה של המועצה האיזורית (זה בדרך כלל במועצות איזוריות) שתנתן האפשרות למצטיינים של 7% מציון העליון.
בכיתות מחוננים יש יכול להביא סייעות לילדים הזקוקים לכך (ויש לא מעט כאלה) לעומת מצטיינים שהחוגים הם אחר הצהרים וזה מחוץ לשעות של הסייעות.

מה ההבדל בין יום שליפה לכיתת מחוננים?

יום שליפה הוא פעם בשבוע במרכז מחוננים והוא כולל נושאי העשרה שונים שמשתנים ממרכז למרכז. כיתת מחוננים היא לימודים במהלך כל השבוע בכיתה מיוחדת בבית ספר “רגיל”. יש ערים, כמו בכפר סבא שבהן הילדים מכיתת המחוננים מצטרפים ליום השליפה כמו חבריהם שבחרו לא ללכת לכיתה, ויש ערים שבהן זה או-או. 

יש גם ערים כמו תל אביב שבה יש שתי כיתות- אחת שמצטרפת ליום השליפה (רוקח) ואחת לא (גרץ).
ביום שליפה מלמדים שיעורי העשרה: מיתולוגיה, תיאטרון, זואולוגיה, אסטרונומיה… דברים לכיף ולהעשרה. בכיתת מחוננים לומדים תוכנית לימודים “נורמלית” של משרד החינוך רק לרוב ברמה גבוהה יותר, בקצב מהיר יותר ועם העמקה שמתאימה לילדים מחוננים. למשל בספרות אחד המורים איתו דיברנו נתן שיעור  בספרות על שירי מחאה. שיעור ספרות לכאורה עברית, אבל המורה הביא את Russians של סטינג. ואז גם התלמידים הביאו שירים וניתחו אותם. בכיתה רגילה, בבית ספר רגיל הילדים דיברו על In the Ghetto של אלוויס ויחסי שחורים לבנים בארה”ב וכן הלאה. זה דברים שלא קורים בבית ספר רגיל.
ניתן לקרוא עו בפורום מחוננים
מה ההבדל בין מחוננים לבין מצטיינים?

האם יש שוני בקורסים והחוגים של מצטיינים ומחוננים?

מתוך נסיון רב ומשיחות שהיו לנו עם כ15 מורים למחוננים שמלמדים גם במסגרת של ימי השליפה וגם במסגרות אחר הצהריים ניתן לומר בבטחון מלא שהנושאים הנלמדים + סילבוסים הן למחוננים והן למצטיינים, היו זהים.
ההבדלים היחידים שצוינו הם שחלק מעדיפים את המחוננים בגלל הרמה של השאלות של הילדים והיכולת המעט יותר טובה לייצר דיון ואחרים ציינו שזה תלוי כיתה ושכמו כל דבר בחיים, יש כיתות שיש בהם חיבור נפלא והכל זורם ולעומת כיתות בהם אין אינטראקציה טובה וזה לא משנה אם זו כיתת מחוננים או מצטיינים.
כאמור, חלק לא מבוטל מהמורים המלמדים במרכזי מחוננים הם בעצם אותם מורים אשר מלמדים בחוגי אחר הצהרים אצל המצטיינים ובדרך כלל הם מעבירים (פחות או יותר) את אותם נושאים ואותם תכנים. חשוב לזכור שכמות מורי המחוננים היא יחסית קטנה והיא סוג של יחידה מובחרת ושל “חבר מביא חבר”, מה שחשוב היא איכות המורה כי אין למעשה “תוכנית לימודים”, אין בחינות ולא מדובר על סביבה שיפוטית.

לכיתות א,ב בהם עדיין לא נעשה אבחון יש אפשרויות אחרות כמו מכון יוניקולה לילדים מחוננים ומוכשים באיזור השרון, או מכון אריקה לנדאו שנמצא ליד אוניברסיטת תל-אביב.

מה ההבדל בין כיתת נחשון לכיתת מופ”ת?

בכיתת נחשון הדגש על הוא על  מצוינות במתמטיקה ומדעים וגם על נושא של מנהיגות. הילדים נמקבלים יום בשבוע “יום נחשון” שביום הזה הם עושים פרויקטים חברתיים, מצגות, דנים על סוגיות פוליטיות וכו.
בשביל להתקבל לכיתה צריך לעבור מבחן של מכון קרני וראיון בבית הספר.

בכיתת מופ”ת  – זה מצויינות לימודית נטו, בלי דגשים על מנהיגות ודברים כאלה.

הוסיפו תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *