מה ההבדל בין מיונז לאיולי?

ההבדל העיקרי בין מיונז לאיולי הוא שהמיונז הוא רוטב סמיך וקרמי המשמש לעיתים קרובות כתיבול ואיולי הוא רוטב פרובנס העשוי שום, שמן זית, בדרך כלל חלמונים, ותיבול.

הבדל בין איולי למיונז

למרות שאיולי ומיונז שניהם אמולסיות רטבים סמיכים, האיולי עשוי משום ושמן זית ואילו המיונז עשוי מחלמונים ושמן קנולה. התוצאה הסופית אולי נראית דומה אבל לשני הרטבים טעמים שונים ומובהקים.

מה זה איולי?

מגיע מאזור דרום פרובאנס הצרפתי, את האיולי לא עושים בבלנדר אלא עם כותש ועלי וכמה שיני שום

איולי, שפירושו "שמן שום" בקטלאנית, הוא רוטב המיוצר על ידי תחליב של מחית שום עם שמן זית כתית מעולה, בדרך כלל במכתש ועלי. מקורו בקטלוניה, ספרד ומשמש לעיתים קרובות בבישול צרפתי, בעיקר באזור פרובאנס.

איך להכין איולי מסורתי

כדי להכין איולי באופן מסורתי, קחו כמה שיני שום כתושות (רצוי בעלי). לאחר מכן הוסיפו שמן זית לאט לאט תוך ערבוב ומעיכה של העיסה כדי להתחיל להגמיש את התערובת.

התחליב הוא תהליך של שילוב של שני מרכיבים שבדרך כלל לא יכולים להתערבב, כמו שמן ומים. בזמן שהשמן מוקצף או מועך, חלקיקי השמן מתפרקים ומתפשטים באופן שווה בכל התערובת, וכתוצאה מכך נוצר מרקם קרמי ומעורבב.

לעתים קרובות ניתן להוסיף חלמוני ביצה, לחם או מיץ לימון כדי לשפר את קרם התערובת. רוטב האיולי מעורבב עד שהוא חיוור וקרמי.

שימושים לאיולי

משתמשים באיולי מסורתי בדרכים הבאות:

  • מטבל לירקות
  • רוטב לבשר
  • מעל כבש בגריל
  • רוטב לדגים

מה זה מיונז?

מיונז הוא רוטב המיוצר על ידי הקצפת תחליב חלמון ביצה, שמן קנולה, מיץ לימון או חומץ, חרדל ומלח. זהו רוטב קרמי וקל למריחה שמקורו בצרפת ובספרד ונמצא בשימוש כיום ברחבי העולם.

איך להכין מיונז

להכנת מיונז, מוזגים שמן בצורה איטית לחלמונים כדי להתחיל בתהליך התחליב. כאשר הרוטב מתכנס, מוסיפים מיץ ליים או לימון או חומץ ומלח. לאחר מכן צריך להקציף את התערובת במרץ כדי שהרכיבים ישתלבו כראוי. כאשר טיפות השמן מתרכבות בחלמון הביצה, היא מייצרת מרקם עדין. חשוב לציין כי למיונז ביתי אורך חיי המדף קצרים יותר מאשר וריאציות שקונים בחנות, ונמשכים כ 3-4 ימים בלבד.

שימושים למיונז

מיונז משמש בדרכים הבאות:

איולי מודרני לעומת איולי מסורתי

הבלבול בין מיונז לאיולי נובע מהדרך בה משתמשים היום במילה "איולי". במקומות רבים, כל סוג של מיונז בטעמים, במיוחד מיונז שום, יסומן כאיולי שום. מרבית המסעדות והברים לא ימכרו איולי מסורתיים בגלל מידת האינטנסיביות שנדרשת להכנתו.

למרות שאיולי מסורתיים ואיולי מודרני אינם מיוצרים באותה צורה, ניתן להשתמש בהם כמטבלים וממרחים. עם זאת יהיו וריאציות למרקם ולפרופיל הטעם בין שני התבלינים.

רוב הסיכויים שאיולי השום שאתם רואים בתפריט אינם איולי בכלל.

כתיבת תגובה