מה ההבדל בין מיינדפולנס ומדיטציה?

מיינדפולנס ומדיטציה מגלמים קווי דמיון רבים ויכולים לחפוף, אבל המונחים לא בדיוק ניתנים להחלפה. בואו נסתכל מקרוב.

אנו חיים בתקופה שבה הפילוסופיה המזרחית מתחילה לחלחל לתוך אורח החיים המערבי המרכזי. מילים כמו מיינדפולנס ומדיטציה הופכות למונחים יומיומיים בשפה השפה המערבית, אבל המילים הללו אינן ניתנות להחלפה.
מכיוון שהם משמשים לעתים קרובות בהקשר דומה, הבלבול לגבי ההבדלים בין מיינדפולנס למדיטציה מובן. ישנן דרכים רבות להגדיר, לתאר ולתרגל את שתיהן, והיישומים המעשיים שלהן שלובים זה בזה בצורה מדהימה.


מהי מֶדִיטָצִיָה


מדיטציה מתייחסת בדרך כלל לתרגול רשמי בישיבה. ישנם סוגים רבים של מדיטציה – אלו המתמקדים בפתיחת הלב, הרחבת המודעות, הרגעת המוח, חווית שלווה פנימית, והרשימה עוד ארוכה. הנה כמה דוגמאות:

  • מדיטציית מודעות לנשימה
  • מדיטציית חסד באהבה
  • מדיטציה מבוססת מנטרה
  • מדיטציית הדמיה – דמיון מודרך
  • מדיטציה מודרכת

מדיטציה היא תרגול מכוון, לעיתים נעשית תוך כדי תרגול יוגה, שבו אתה משתמש במיקוד כדי להגביר רוגע, ריכוז, מודעות ואיזון רגשי. מדיטציה בישיבה מתחילה בדרך כלל בנשימה עמוקה בתנוחה נוחה, מביאה את כל המודעות שלך לנשימה שלך ומנחה את התודעה באופן מודע לעבר עוגן, או נקודת מיקוד אחת. במדיטציה, אתה בדרך כלל מבלה פרק זמן ממוקד – בין דקה לשעה או יותר – מכוון פנימה.

מנטרה במדיטציית סו-הממ


נסה את המדיטציה הישיבה הזו בכל זמן שעומד לרשותך.
עצמו את העיניים והקדישו דקה שלמה להתמקם על ידי לקיחת כמה נשימות עמוקות ומנקות.
התחל לחזור על המנטרה אז זמזם לעצמך בשקט, מסנכרן לאט את קצב הנשימה שלך עם המנטרה.
בזמן שאתה שואף, חזור בשקט על המילה "סווו".
בזמן שאתה נושף, חזור בשקט על המילה "הממממ".
המשך לנשום לאט וליישר את המנטרה שלך לנשימה שלך, היזהר לא להאיץ את הנשימה שלך אם אתה מבחין במנטרה שלך מואצת.
בכל פעם שאתה מבחין שהמוח שלך נודד, פשוט הפנה את תשומת לבך בחזרה אל המנטרה So Hum.
כשהזמן שלך נגמר, שחרר בעדינות את המנטרה, קחו רגע לשבת בשקט לפני שפותחים את העיניים.

עוד באותו נושא:  מה ההבדל בין טיל לרקטה?

מה זה מיינדפולנס?


מיינדפולנס היא הפעולה הפשוטה של ​​לשים לב ולהבחין ולהיות נוכח בכל מה שאתה עושה. כאשר אתה מודע באופן פעיל, אתה שם לב לעולם הסובב אותך, כמו גם למחשבות, רגשות, התנהגויות, תנועות והשפעות שיש לך על אחרים סביבך.
אתה יכול לתרגל מיינדפולנס בכל זמן, בכל מקום ועם כל אחד על ידי עיסוק מלא בכאן ועכשיו. אנשים רבים מתנהלים בחיי היומיום שלהם כשהמוח שלהם נודד מהפעילות הממשית שבה הם משתתפים, למחשבות, רצונות, פחדים או משאלות אחרים. כשאתה מודע, אתה מעורב באופן פעיל בפעילות עם כל החושים שלך, ברגע הנוכחי, מחזיר את עצמך בעדינות לשיחה או למשימה שעל הפרק, במקום לאפשר למוח שלך לנדוד.

ניתן לתרגל מיינדפולנס הן באופן לא פורמלי (בכל זמן/מקום) והן פורמלית (במהלך מדיטציה בישיבה). כאשר מדיטציה מתורגלת בדרך כלל לפרק זמן מסוים, ניתן ליישם מיינדפולנס בכל מצב במהלך היום.


זה יכול להיות קשה למוח האנושי להישאר ברגע הנוכחי. למעשה, מחקר של הרווארד מצא שאנשים מבלים 46.9 אחוז משעות הערות שלהם במחשבה על משהו אחר ממה שהם עושים. סוג זה של חוסר שכל הוא הנורמה, שכן המוח מבלה את זמנו במיקוד בעבר, בעתיד, או בהתעסקות בדברים שצריך ומה אם. המחקר גם מצא כי מתן אפשרות למוח לפעול על טייס אוטומטי כזה יכול לגרום לאנשים לא להיות מאושרים. "מוח נודד הוא מוח אומלל", אמרו החוקרים.


זה המקום שבו מיינדפולנס יכול לעזור. הנה דוגמה לתרגול מיינדפולנס לא פורמלי שתוכל לנסות בכל שעה ביום:

תרגול 5 חושים


בכל פעם שתבצע משימה פשוטה – כמו צחצוח שיניים או שטיפת כלים, התכוונן לחמשת החושים שלך – ראייה, שמיעה, מישוש, ריח וטעם. עבור כל חוש, ציין שתיים עד שלוש דוגמאות לדברים שבהם אתה מבחין בעת ​​השלמת המשימה.
לדוגמה, כאשר אתה מצחצח שיניים, אתה עשוי להבחין:

  • הטעם של המשחה על הלשון שלך.
  • ריח המשחה שעובר דרך הנחיריים שלך.
  • תחושות הקירור.
  • הדרך בה מברשת השיניים נעה על השיניים והחניכיים.
  • צלילי הזיפים נעים קדימה ואחורה בפה שלך.
  • ההשתקפות שלך במראה בחדר האמבטיה והתאורה בחדר האמבטיה.
  • תחושת העקצוץ של המשחה על החניכיים והשיניים.
עוד באותו נושא:  מה ההבדל בין צבע מים, אקרילי וצבע שמן?


תרגול זה יעזור לך להתכוונן אל הסביבה שלך ולהגביר את המודעות שלך לרגע הנוכחי. אם תתרגלו זאת עם פעילויות יומיומיות – אפילו אלו שעשיתם אלף פעמים – תתחילו לשים לב לדברים חדשים על המרחב שבו אתם נמצאים, ולאכלס את חייכם וגופכם בצורה עמוקה יותר.

תרגול מיינדפולנס במהלך מדיטציה רשמית תומך ומעשיר את יכולתך להיות מודע בחיי היומיום שלך. כאשר אתם מתרגלים מדיטציה רשמית, אתם מחזקים את המיקוד, הנוכחות והמיינדפולנס שלכם בכל חלק אחר בחייכם. הם מאכילים ותומכים זה בזה, אבל מדיטציה ומיינדפולנס הם שני דברים שונים.

היי, אנחנו אוהבים תגובות! תיקונים, תגובות קוטלות וכמובן תגובות מפרגנות - בכיף.

האימייל לא יוצג באתר.