מה ההבדל בין מניות רגילות למניות מועדפות?

כדי לגייס הון, חברות יכולות להנפיק שני סוגים של מניות: רגילות ומועדפות. גם מניות רגילות וגם מניות מועדפות מציעות זכויות, הטבות ומגבלות שונות.

מניות רגילות

כשאנשים מדברים על מניות, הם מתכוונים בדרך כלל למניות רגילות, סוג ההון הנפוץ והנפוץ ביותר. המחזיקים במניות רגילות שותפים ברווחי החברה באמצעות קבלת דיבידנדים ומחיר מניה עולה. בעלי מניות רגילות בוחרים את הדירקטוריון ומצביעים בנושאים ארגוניים רחבים כגון מיזוגים.

עם זאת, בעלי המניות רגילות נהנים אחרונים מהרווחים ומנכסי החברה. במילים אחרות, אם החברה פושטת את הרגל, אתה מקבל את התשלום שלך לאחר שכל הנושים ובעלי המניות המועדפים מקבלים תשלום. כמעט בכל פשיטת רגל, בעלי המניות הרגילות אינם מקבלים דבר.

מניות מועדפות

כשמו כן הוא, למניות מועדפות יש יתרונות על פני מניות רגילות. עם זאת, חסרונותיה עולים למעשה על יתרונותיה ברוב המקרים.

להלן כמה מהיתרונות של בעלי המניות המועדפות:

דיבידנדים קבועים: תשלומי הדיבידנד נותרים יציבים יותר, דבר שיכול להוות יתרון בזמנים שבהם החברה מתקשה בתשלום דיבידנד אך חסרון כאשר הדיבידנד עולה. לעתים קרובות התשואות גבוהות מדיבידנדים נפוצים ושיעורי האג"ח של התאגיד.

עוד באותו נושא:  מה ההבדל בין מניה לבין אופציה?

עדיפות בתשלום: מחזיקים במניות מועדפות הם הראשונים בתור לקבל דיבידנדים. במילים אחרות, הם מקבלים את הדיבידנד שלהם לפני שמחזיקים במניות רגילות מקבלים את שלהם. עם מניות מועדפות מצטברות, אם לחברה חובות שלא שולמו ועבור בעלי המניות המועדפים, יש לחלק את כל הדיבידנדים המועדפים שלא שולמו לפני שבעלי המניות המשותפים יקבלו אגורה. אם החברה נמצא בבעיה רצינית (מעט מזומנים, אין נכסים למכור במזומן, ואין יכולת ללוות לתשלום הדיבידנד), יתכן שהדיבידנד יצטרך לצבור ריבית.

חלק גדל יותר לכל אחד מנכסי החברה: במקרה של פשיטת רגל ובעקבות פירוק, מחזיקים במניות בכורה כל כסף שנשאר לפני שמחזיקים במניות רגילות כסף. בפירוקים, מניות רגילות הופכות לרוב לחסרות ערך.

למניות מועדפות יש גם חסרונות ניכרים:

דיבידנדים קבועים: למרות שתשלום דיבידנד קבוע יכול להוות יתרון כאשר החברה לא מצליחה להרוויח רווח, זה גם אומר שתשלום הדיבידנד אינו עולה כאשר החברה מרוויחה רווחים גדולים יותר. תשלומים קבועים גם הופכים את המניות לרגישות בריבית. אם שיעורי הריבית יעלו, מחיר המניה עשוי לרדת במטרה להגביר את התשואה.

עוד באותו נושא:  מה ההבדל בין אופציות לבין נגזרים?

הקטנת הערכת מחיר למניה: מכיוון שהדיבידנד קבוע, מחיר המניות המועדפות מבוסס על התשואה שהם מציעים. כתוצאה מכך, מניות מועדפות למעשה נסחרות יותר כמו אג"ח מאשר מניה.

אין זכויות הצבעה: למחזיקים במניות מועדפות יש פחות כוח מאשר לבעלי מניות רגילות לקבוע כיצד החברה מנוהלת ומי שיושב בדירקטוריון.

בקיצור, בעלי מניות רגילות לוקחים יותר סיכון אך עומדים להרוויח יותר כאשר החברה רווחית.

כתיבת תגובה