מה ההבדל בין שמרים לעובש?

שמרים וגם עובש הם איקריוטים – אורגניזמים עם גרעין תאים ואברונים קשורים לממברנה – בממלכת הפטריות. מכיוון שגם עובש וגם שמרים הם אורגניזמים אופורטוניסטים, המשמשים כטפילים על חומר אורגני אחר, אתם עשויים לקבץ את שניהם לקטגוריה רחבה של "דברים שגדלים עליהם או אוכלים אותם." עם זאת, שתי צורות החיים שונות באופן דרמטי במבנהן, דרכי הצמיחה וההתרבות שלהם.

מבנה ומראה

שמרים הם אורגניזם המורכב רק מתא בודד, הנוטה להיות בצורה עגולה או סגלגלה, ואילו לעובד יש מבנה רב-תאי מורכב יותר, המופיע מתחת למיקרוסקופ כגדיל עם ענפים רבים. המראה של עובש לעין בלתי מזוינת שונה גם הוא באופן דרמטי מזה של שמרים. עובש נוטה להיות הרבה יותר צבעוני ויכול להיות בעל מרקם צמרירי או מטושטש ואילו מושבת שמרים היא חסרת צבע כמעט וחלקה באופן כללי.

רבייה

רוב סוגי השמרים מתרבה בתהליך שנקרא ניצני. צמיחת תא ההורים גדלה בגודלה בעוד גרעין התא ההורי מתפצל ועובר לניצן הגדל. הניצן מתנתק ואז יתפקד כתא שמרים עצמאי. מספר קטן יותר של שמרים מתרבה על ידי ביקוע בינארי, ומתפצל לשני תאי בת.

עוד באותו נושא:  מה ההבדל בין בירה לאגר לבירה אייל? רמז: זה לא קשור לטעם

עובש, לעומת זאת, משכפל גם מינית וגם לא-מינית באמצעות נבגים – תאי אוויר מיוחדים העקורים על מצע וצומחים מעל או מתחת לפני השטח של אותו מצע.

כתיבת תגובה