מה ההבדל בין תורה לבין תלמוד?

הדבר הראשון שיש לדעת הוא שהתורה מורכבת משני חלקים: התורה שבכתב, והתורה שבעל פה.

התורה שבכתב כוללת 24 ספרים, כולל חמשת החומשים והכתובים הנבואים – למשל. ישעיהו, ירמיהו, תהילים, משלי וכו '.

חמשת ספרי תורה – המורכבים מבראשית, שמות, ויקרא, במדבר ודברים – נכתבו על ידי משה בשנת 1273 לפנה"ס, וכוללים את כל 613 המצוות .

אולי חלק מהסיבה לבלבול היא שלחמשת ספרי משה יש שמות רבים. זה מכונה bible (שפירושו "ספר" ביוונית), החומש (עברית "חמישית"), הפנטתוח (יווני עבור "חמש מגילות"), או באופן כללי "תורה" – בעברית ל"הוראות ", משום מטרתו להורות. (יהודים רואים בכך מעליב לקרוא לה הברית הישנה, ​​מכיוון שמשמעותה זו שיש ברית חדשה, שהיהודים דוחים אותה).

אך לא משנה מה השם, הכוונה היא לספר הנמכר ביותר והארוך ביותר בתולדות האנושות.

מהו התלמוד?

אז מהי התורה שבעל פה? השם נובע מהעובדה שלא היה רשאי לכתוב אותו רשמית אלא היה צריך ללמד אותו בעל פה. הוא מכיל את ההסברים של התורה שבכתב. אי אפשר להבין את אחד בלי השני.

בשנת 190 לספירה, רדיפה וגלות העם היהודי איימו על העברת התורה שבעל פה . לכן, רבי יהודה הנשיא ריכז הערות כתובות על התורה שבעל פה המכונה "משנה (שמשמעות "לימוד"). רבי יהודה סידר את המשנה לשישה סעיפים: חוקי חקלאות, מועדים, נזקים, נישואין, טוהר ומנחות (שישה סדרי משנה מההגדה של פסח). רבי יהודה כתב את המשנה בצורה קוד, כך שהתלמידים עדיין ידרשו להסבר של רב – מכיוון שמידע זה נועד להישאר בעל פה.

בשנת 500 לספירה, העם היהודי שוב סבל מעקירת קהילותיו, ושני רבני בבל – הרב אשי טרבינא – ערכו תיעוד של 60 כרכים של דיונים רבניים על המשנה, המכונה "הגמרא". יחד, המשנה והגמרא מהווים את מה שמכונה בדרך כלל "התלמוד".

התורה שבעל פה כוללת גם את המדרש, הסבר על התורה שבכתב, הכוללת מרכיבים אתיים ומשפטיים כאחד. חלק ניכר מחומר זה כלול גם בתלמוד.

התורה שבעל פה כוללת גם את עבודות הקבלה, מסורת של סודות מיסטיים של היקום המטאפיזי שקיבל משה בהר סיני. הוא פורסם לראשונה בשם "הזוהר" על ידי ר 'שמעון בר יוחאי (170 לספירה), והובהר על ידי הארי ז"ל (1572 לספירה).

אולם אין לראות בתורה תחום לימוד אקדמי. זה אמור להיות מיושם על כל ההיבטים של חיי היומיום שלנו – דיבור, אוכל, תפילה וכו '. במשך מאות שנים רבנים גדולים קיבצו סיכומי משפט מעשי מהתלמוד. עבודות ציון דרך כוללות: "משנה תורה" מאת הרמב"ם (מצרים של המאה ה -12); "שולחן ערוך" מאת הרב יוסף קארו (ישראל מהמאה ה -16); "משנה ברורה" מאת "חפץ חיים" (פולין של המאה ה -20).

תגיות:,
תגובה אחת

היי, אנחנו אוהבים תגובות! תיקונים, תגובות קוטלות וכמובן תגובות מפרגנות - בכיף.

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *