מה ההבדל בין עקיצת פשפש לעקיצת פרעוש

כדור הארץ הוא הבית לא רק של המין האנושי אלא גם של אינספור מיני בעלי חיים אחרים. את חלקם אנחנו אוהבים – ובפרט כלבים וחתולים, אחרים אנחנו מעריכים – למשל פילים, דולפינים וצ'יטות, יש כאלה שאנחנו משתמשים בהם למטרות שונות, לדוגמה פרות ותרנגולות, ויש גם מי שמוצצים לנו את הדם. במיוחד סובלים בני אדם רבים מעקיצות של פשפשים ופרעושים, וכדי לדעת מהו הטיפול המתאים כדאי כמובן לזהות את סוג החרק הספציפי. בעמוד זה תמצאו הסברים מפורטים על ההבדלים בין עקיצות פרעושים לבין עקיצות של פשפשי מיטה, וגם לגבי ההבדלים הכלליים בין שני סוגי החרקים.

מיקום העקיצה

ההבדל הבולט ביותר בין עקיצת פשפש המיטה לבין עקיצה של פרעוש הוא המיקום שלה. הפרעוש חי או על חיות המחמד שיש בבית או על הרצפה. בהתאם כשהוא מחפש דם, הוא יעקוץ את החלק התחתון של הרגליים של בני האדם שחיים בבית, ובפרט את אזור הקרסול. פשפשי המיטה לעומת זאת מחכים ללילה כדי להגיע למקור המזון שלהם, כלומר אנחנו. הם מגיעים לאדם הישן ועוקצים אותו במקומות שונים. בפרט אהובים עליהם אזורי הפנים, הגב והידיים, אבל הפשפשים לא בוחלים גם במקומות אחרים, כולל אלה שמכוסים בשמיכה ו/או בגדים.

עוד באותו נושא:  מה ההבדל בין זבוב ליתוש?

מאפיין נוסף של עקיצות פשפשי המיטה הוא המקבץ – בדרך כלל ניתן לראות שתיים או שלוש עקיצות סמוכות (שלאחריהן הפשפש שבע וחוזר למקום המחבוא שלו שמח ומרוצה).

גודל העקיצה

בדרך כלל עקיצות של פרעושים קטנות יותר מאלה של פשפשי המיטה. למעשה עקיצה של פרעוש מזכירה מאוד עקיצה של יתוש ובאה לידי ביטוי בבליטה אדומה ועגולה, מוקפת בצורת הילה. העקיצות של הפשפשים מעט גדולות יותר, אם כי גם הן בסופו של דבר נקודות אדומות קטנות יחסית – אבל מציקות מאוד.

רמת הגירוד ומידת הסכנה

רמת הגירוד של כל עקיצה משתנה בעיקר בהתאם למידת הרגישות של האדם, ולאו דווקא לפי סוג החרק – פרעוש או פשפש מיטה. יש אנשים שמרגישים את הגרד – שנוצר לא בגלל העקיצה עצמה אלא בגלל החומר המרדים שמחדיר הפשפש על העור על-מנת שהאדם לא יתעורר והוא יוכל להמשיך למצוץ דם בשקט ובבטחה – בעוצמה רבה, ויש מי שמרגישים גירוי מסוים אבל לא מעבר לכך. עוד כדאי לדעת שגם הפשפשים וגם הפרעושים לא מעבירים מחלות לבני אדם, אולם כן תיתכן תגובה אלרגית לא נעימה לעקיצה. בכל מקרה מומלץ לטפל באופן מידי במפגע, גם בגלל קצב הריבוי המהיר מאוד של פשפש המיטה כמו גם הפרעוש.

עוד באותו נושא:  מה ההבדל בין יתוש לברחש?

אילו עוד הבדלים יש בין פשפש לפרעוש?

הבדל נוסף בין פשפש לפרעוש הוא בגודל: הפשפש קטן, אורכו כ-5 מ"מ בלבד, ואילו הפרעוש זעיר אפילו יותר  – בין 1 ל-4 מ"מ. הפשפשים פחוסים, ואילו לפרעוש גוף עגול יותר. הגוון הבולט של פשפשי המיטה הוא חום שחור, ושל הפרעוש – אדמדם-שחרחר. מבחינת התנועה, הפרעוש מנתר (לגובה ולרוחק מרשימים ביותר!) בעוד הפשפש נע במהירות רבה.המכנה המשותף הוא כאמור שגם עקיצות פשפשים וגם עקיצות של פרעושים הן חוויה לא נעימה שכדאי לטפל בה באופן מקצועי. הדברת חרקים אלה משלבת שאיבה רבת עוצמה וריסוס עם שני סוגי חומרים – האחד שקוטל את הבוגרים והשני מעכב את גדילת הביצים כך שהן לא יהפכו לפשפשים ופרעושים בוגרים. הדברת פשפשים כוללת בדרך כלל גם שימוש בקיטור חם. ייתכן גם צורך בכביסה בטמפרטורה גבוהה (60 מעלות או יותר) של פריטים נגועים.

סטופ פשפש

כתיבת תגובה