מה ההבדל בין OLED ל QLED?

למרות שהן נשמעות דומה: QLED ו- OLED הן טכנולוגיות שונות מאוד, לכל אחת מהן נקודות חוזק וחולשה, ושתיהן מביאות כמה מהטלוויזיות הטובות ביותר בשוק כיום. יש הרבה גורמים שכדאי לקחת בחשבון לפני הקנייה, ועם דגמי הטלוויזיה החדשים של 2020 שבדרך, זה הזמן המושלם לצלול פנימה. נסקור במהירות את המשמעות של כל מונח ואז נשווה בין השתיים כדי לעזור לכם להבין. איזו מהן עשויה להיות המתאימה ביותר לצרכים הספציפיים שלכם.

מה זה QLED?

QLED זה ראשי תיבות של דיודה פולטת אור קוונטית או באנגלית Quantum Light-Emitting Diode.

במילים של לא גיקים זה אומר שטלוויזיה של QLED היא ממש כמו טלוויזיה LED רגילה, למעט שהיא משתמשת בחלקיקים ננו-זעירים הנקראים נקודות קוונטיות כדי להפעיל את הבהירות והצבע של כל פיקסל במסך. הטכנולוגיה הוצגה לראשונה על ידי סוני בשנת 2013, אך זמן קצר לאחר מכן, סמסונג החלה למכור את טלוויזיות ה- QLED שלה והקימה שותפות רישוי עם יצרנים אחרים, וזו הסיבה שאנחנו רואים כעת כמה מותגי טלוויזיה המציעים טלוויזיות QLED.

עוד באותו נושא:  מה ההבדל בין טלוויזיה חכמה ואנדרויד TV?

לא משנה כמה הטכנולוגה מגניבה – טלוויזיה QLED עדיין מפיקה אור פחות או יותר באותו אופן כמו טלוויזיה LED רגילה – באמצעות תאורה אחורית המורכבת ממאות (או במקרים מסוימים אלפים) של נוריות LED, שיושבת מאחורי לוח LCD. אלה הם נוריות ה- LED שנותנות לטלוויזיית LED (ו- QLED) את שמה.

פאנל ה- LCD – למעשה הוא מיליוני תריסים זעירים הנפתחים ונסגרים מהר מדי בכדי לראות – בשילוב עם פילטרים צבעוניים, המסך יוצר את התמונה שאתם רואים על ידי כך שמתאפשר בדיוק לכמות הנכונה של האור והצבע להימלט ולהגיע לעיניים שלכם. זו מערכת חכמה, אך היא מסתמכת על שילוב של עמעום תאורת LED ושימוש בתריסים כדי לחסום את האור שנותר כדי להפיק אלמנטים שחורים על המסך, וזה לא תמיד מצליח – תיכך נסביר למה.

תוכלו למצוא טלוויזיות QLED המיוצרות על ידי סוני, סמסונג, Hisense, Vizio ו- TCL.

מה זה OLED?

OLED מייצג דיודה אורגנית אור או באנגלית Organic Light-Emitting Diode . באופן מפתיע, החלק "דיודה פולטת אור" של השם הזה אינו קשור לתאורת LED אחורית כמו לטלוויזיות QLED וטלוויזיות LED. במקום זאת, זה מתייחס לעובדה שכל פיקסל בודד בטלוויזיה של OLED הוא גם אור LED זעיר- אך כזה שהוא דק להפליא ויכול לייצר אור וגם צבע באלמנט יחיד. במילים אחרות, טלוויזיות OLED אינן צריכות תאורה אחורית מכיוון שכל פיקסל מפיק אור משלו. אם אתה רוצה להרשים את חבריך, אתה יכול להשתמש במונח תעשייתי לתצוגות מסוג זה: "Emissive."

עוד באותו נושא:  מה ההבדל בין טלויזיה 4K ו- 8K ?

ישנם מספר יתרונות לעיצוב זה, אך הרוב יסכימו כי כשמדובר בטלוויזיות OLED, היתרון הגדול ביותר הוא רמת השחור המעולה שניתן להשיג. בניגוד לטלוויזיית QLED או LED שחייבת לעמעם את התאורה האחורית שלה ולחסום את מה שנותר לסצינות חשוכות, טלוויזיה OLED פשוט מכבה את הפיקסל. כאשר הפיקסל כבוי, הוא אינו פולט אור ולא צבע, מה שהופך אותו כהה כמו כאשר הטלוויזיה עצמה כבויה. זה גם הרבה יותר קל ליצור מסך OLED גמיש, וזו הסיבה שהחלוצה שטלויזיות OLED חברת – LG פיתחה מספר טלוויזיות OLED שמסוגלות "להיעלם" לחלוטין.

כאמור, רק LG מייצרת כיום מסכי טלוויזיה OLED. היא מוכרת את הפאנלים האלה לחברת האחות שלה, LG Electronics, שמשתמשת בהם כדי לבנות כמה מהטלוויזיות הטובות ביותר שתוכלו לקנות. אבל LG Display מוכרת גם לוחות OLED לחברות כמו סוני, פיליפס ופנסוניק, וזו הסיבה שתראו גם טלוויזיות OLED מחברות אלה. למרות שהמסכים עצמם זהים במהותם, עיבוד התמונה שסוני, LG ואחרים עושים הוא הקניין הרוחני שלהן, כך שתוכלו עדיין לראות הבדלים משמעותיים באיכות התמונה מטלוויזיה OLED אחת לאחרת.

עוד באותו נושא:  מה ההבדל בין נורות לד, פלורסנט, ליבון?

9 מחשבות על “מה ההבדל בין OLED ל QLED?”

  1. לא כ"כ הצלחתי להבין מה ההבדל.
    מה עדיף ומה מומלץ לצופה הישראלי הממוצע?
    באיזו טכנולוגיה יש תמונה יותר מדוייקת?
    באיזו טכנולוגיה הוא יהנה יותר מהצפיה?

    הגב
  2. לצופה הממוצע כדאי ללכת ולראות בחנות, כי לצופה הממוצע לא אכפת איך זה עובד מאחורי הקלעים אלא רק איזו פוזה זה יעשה בבית ומול החברים.

    הגב
  3. כפי שדוד ציין, לא ממש נתתם תשובה, מבקש לדעת:
    באיזו טכנולוגייה התמונה תהיה הכי מציאותי ואמיתית?

    הגב
  4. לפי מה שהצלחתי להבין בכתבות השונות טכנולוגיית ה – oled היא "הטובה ביותר", אך :
    השאלה הראשונית אשר לה לא קיבלנו תשובה היא, איזה מסך הכי איכותי בהיבט – החדות, בהירות וצבעים אמיתיים, לא בשביל להראות לחברים ולעשות "פוזות", אלא, באמת בשביל לצפות ולהנות?
    מה לגבי אורך החיים של מסך שכזה (oled), מתברר שאורך החיים למסכי led זה פלוס מינוס 4 שנים?..
    האם טלויזית oled מאינה מתוצרת lg איכותי פחות?
    אשמח לתגובות
    תודה.

    הגב
  5. ראשית אני לא מומחה שנית ההבל העיקרי הינו בכסף QLED המחירים נעים בין 1500-4000 שח אותו גודל OLED מעל 10000 שח פי 3
    שנית מניסיון של אחר – OLED אם משאירים תמונה קפואה לאורך יותר מדקות בודדות , המסך מקבל כאילו נגטיב של התמונה , ואז צריך להחליף מסך , בניסיון שלי , מזל שהיה באחריות ,החליפו את כל הטלויזיה

    הגב
  6. ממש לא משנה מה תקנו !!!
    כל עוד חברות השידור בישראל מזרימות מדיה באיכות ירודה , השיפור יהיה מזערי .
    לכן , יש להתחשב בראש ובראשונה ברמת הפיקסלים משודרות התוכניות , נכון להיום מקסימום 1080 HD
    ההבדל העיקרי יהיה בתכנים של נטפליקס וכדומה , או סרטים ממקור חיצוני ויוטיוב .
    מקווה שעזרתי
    תהנו

    הגב

כתיבת תגובה