מה ההבדל בין אינדוקציה לדדוקציה

דדקציה ואינדוקציה

לוגיקה היא חקר עקרונות ההיגיון וההסקה. היא מיושמת בפילוסופיה, אתיקה, פסיכולוגיה, מתמטיקה, סמנטיקה ומדעי המחשב. היא מנתחת את הצורות שטיעונים לובשים, אם הם תקפים או לא, ואם הם אמת או שקר.

טיעונים הם הצהרה או הנחת יסוד אחת או יותר שמהם ניתן להסיק מסקנה. הם יכולים להיות פורמליים או בלתי פורמליים, ניתנים לביטול, מעברי, או באנלוגיה. הסוגים הנפוצים ביותר הם דדוקציה או דדוקטיביות ואינדוקציה או טיעונים אינדוקטיביים.

מהי דדוקציה – כולל דוגמאות

דדוקציה מוגדרת כחומר העזר ודרך הנמקה שממנה נוצרת המסקנה. הדרך הזו נחשבת כתוצאה הלוגית של הנחת היסוד או הטיעון, אמיתותה או תקפותה מבוססת על אמיתות הטיעון שלה.ואם הן מתקבלות כנכונות, אזי יוצא שהמסקנה היא. זהו סוג של נימוק מהכלל אל הספציפי שבו מסקנה באה בהכרח בעקבות הנחות היסוד או ההצהרות המוצהרות. גם נכון.

חשיבה דדוקטיבית היא סוג של דדוקציה המשמשת במדע ובחיים. זה כאשר אתה לוקח שתי הצהרות אמיתיות, או הנחות יסוד, כדי ליצור מסקנה. לדוגמה, A שווה ל-B. B שווה גם ל-C. בהינתן שני אלה הצהרות, אתה יכול להסיק ש-A שווה ל-C באמצעות נימוק דדוקטיבי.

עכשיו, בואו נסתכל על דוגמה מהחיים האמיתיים.

כל הדולפינים הם יונקים.
לכל היונקים יש כליות.
בעזרת נימוק דדוקטיבי, אתה יכול להסיק שלכל הדולפינים יש כליות. זכור, כדי שזה יעבוד, שתי ההצהרות חייבות להיות נכונות.

מהי אינדוקציה? יש דוגמאות

אינדוקציה, לעומת זאת, מוגדרת כהנמקה שבה טיעונים או הנחות יסוד מוערכים ומוערכים כדי ליצור מסקנות או הכללות מסוימות. הטיעונים תומכים במסקנה אך לא בהכרח הופכים אותה לאמתה. זהו סוג של נימוק מהסיבה הספציפית אם הנחות היסוד חזקות מספיק והן נכונות, אזי זה לא סביר שהמסקנה יכולה להיות שקרית.דוגמה לאינדוקציה היא מערכת הצהרות זו:

עוד באותו נושא:  מה ההבדל בין רובה, אקדח ושוטגאן?

כאשר אנו מגיעים למסקנה באמצעות חשיבה לוגית, זה נקרא אינדוקציה או חשיבה אינדוקטיבית. אינדוקציה מתחילה בעובדות, ואנו מסיקים מסקנות על סמך העובדות שיש לנו. המסקנות שלנו עשויות להיות נכונות; או שהן שגויות.
אינדוקציה היא ההיפך מדדוקציה, שמתחילה בהצהרה או בטענה הכללית, ואז נותנת דוגמה ספציפית. אינדוקציה מתחילה בפרטים הספציפיים ואז מסיקה את המסקנה הכללית על סמך העובדות הספציפיות.

דוגמאות לאינדוקציה:

  • ראיתי ארבעה תלמידים בבית הספר הזה משאירים זבל על הרצפה. התלמידים בבית הספר הזה לא מכבדים.
  • ורדה קיבלה פיצה לארוחת צהריים. שרה קיבלה פיצה לצהריים. יוסי קיבל פיצה לצהריים. הפיצה חייבת להיות טובה.
  • שרה אוהבת מתמטיקה. השיעור של היום עוסק בחלוקה – שרה תאהב את השיעור של היום.
  • רוב הנשים לא אוהבות עכבישים. דריה היא אישה. דריה לא אוהבת עכבישים.
  • 80% מהתלמידים בבית הספר הזה אוהבים כדורגל. אבי הוא תלמיד בבית הספר הזה. הוא חייב לאהוב כדורגל.
  • המורה שלנו נותן לנו לבחור ממתק מתוך קערה. ארבעת התלמידים הראשונים קיבלו חפיסת שוקולד. הקערה חייבת להיות מלאה בחטיפי שוקולד.

היי, אנחנו אוהבים תגובות! תיקונים, תגובות קוטלות וכמובן תגובות מפרגנות - בכיף.

האימייל לא יוצג באתר.