מה ההבדל בין שמרים וחיידקים?

ההבדל העיקרי בין שמרים וחיידקים הוא כי שמרים הם איקריוטים (הם יצורים תאיים בעלי גרעין ואברונים) בעוד שחיידקים הם פרוקריוטים (יצורים מיקרוסקופיים בעלי תא יחיד חסר גרעין אמיתי.).

בנוסף, שמרים שייכים לממלכת הפטריות  בעוד שחיידקים שייכים לממלכת החד-תאיים. לשמרים יש אברונים מכוסים בממברנה ואילו לחיידקים אין אברונים מכוסים בממברנה. כמו-כן לשמרים יש גרעין יחיד לכל תא, אבל לחיידקים אין גרעין.

מה זה שמרים?

שמרים הם פטריה מיקרוסקופית, המורכבת מתא סגלגל (לא סגול… אליפטי) יחיד המתרבה על ידי הנצה, וממיר סוכר לתוך אלכוהול ופחמן דו חמצני בתהליך הנקרא תסיסת אתנול.

בדרך כלל, שמרים הם חסרי צבע. למרות שזה אורגניזם  חד-תאי. שמרים הם אאוקריוטי לפיכך, הם מכילים גרעינים ואברונים הקשורות בממברנות.

שמרים צומחים על צמחים וחיות בעלי דם חם בקשר סימביוזי. כמה מהם עשויים להיות טפילים כגון קנדידה אלביקנס, אשר גורמת לזיהום הנרתיק. אחת התכונות האופייניות ביותר של שמרים היא שיטת רבייה א-מינית שלה המכונה הנצה.

שמרים יכולים לשרוד עיכול החיצוני על ידי הפרשת אנזימי העיכול על החומר האורגני בסביבתם וקליטת חומרים מזינים דרך קירות התא. מספר שימושים של שמרים הוא באפייה ובייצור בירה בשל יכולתם לעבור תסיסה באתנול.

עוד באותו נושא:  מה ההבדל בין בירה לאגר לבירה אייל? רמז: זה לא קשור לטעם

מהם חיידקים?

חיידקים הם חלק מקבוצה גדולה של מיקרואורגניזמים חד-תאיים, המכיל קיר התא, אבל, חסר אברונים וגרעין מסודק. קיר התא של חיידקים מורכב מפפטידוגליקן בשם murein.

החיידקים מכילים ריבוזומים וה-DNA החיידקי מסודר בנוקלאואיד. חיידקים מסוימים עשויים להכיל שוטון עבור התנועה שלהם. צורות בסיסיות של חיידקים הם coccus, bacillus, ו spirillum.

שיטת הרבייה העיקרית של חיידקים היא רבייה א-מינית, אשר מתרחשת על ידי ביקוע לשניים. הם מכילים מבנים הנקראים pili המסייעים בפיצול וברבייה של החיידקים. חיידקים עלולים לגרום למחלות כגון שחפת, דלקת ריאות, טטנוס, כולרה, הרעלת מזון, וכאבי גרון.

קווי דמיון בין שמרים וחיידקים

  • שמרים וחיידקים הם אורגניזמים חד תאים.
  • יש להם קיר תא מורכב מפוליסכרידים
  • שניהם עוברים תהליך נשימה אנאירובית.
  • שניהם עוברים עיכול חוץ תאי.
  • הם עוברים רבייה א-מינית .
  • שניהם יכולים להיות  טפילים. לכן, הן עלולים לגרום למחלות בצמחים ובבעלי חיים.
  • אנטיביוטיקה משמשץ לטיפול הן בזיהומים של שמרים וחיידקים.

כתיבת תגובה