מה ההבדל בין הגסטפו לבין הSS?

מה ההבדל בין האס אס לגסטפו בגרמניה הנאצית והאם היה אפשר היו חבר בשתיהן?

מהו הגסטפו?

הגסטפו הוקם בשנת 1933 על ידי הרמן גורינג, הנאצי מספר 2 אחרי היטלר באותה תקופה. הוא הוציא את מחלקות המדיניות והמודיעין מהמשטרה "הרגילה" ויצר ממנה ארגון חדש – גסטפו.

הגסטפו היו "משטרת מדינה חשאית" והייתה כמסורת כוחות משטרה חשאיים אחרים שתמצאו בדיקטטורות, במונרכיות ובמדינות סמכותיות. הם היו אחראים, למעשה, ל"הגנה על המדינה "הם חקרו פשעים בעלי אופי פוליטי. הם חיפשו מתנגדים, מהפכנים ו"גורמים חתרניים "אחרים. הם ניטרלו גורמי אופוזיציה ודיכאו ומנעו חילוקי דעות פנימיים.

אז .. אם היית אשם בפשע פוליטי כלשהו כמו בגידה, או הוצאת חוברות קומוניסטיות, או דיווח על האזנה לתחנות רדיו של בעלות הברית, או אם ניסית להרוג את היטלר, או אם אתה מרגל אויב, היית יכול לצפות להתמודד עם הגסטפו. הגסטפו היו מעורבים גם ברדיפה ובמעצר של יהודים ו"בלתי רצויים" אחרים.

אם כייסתם גברת זקנה או שדדתם בנק (זכרו, עדיין היה פשע "נורמלי" בגרמניה הנאצית!) כנראה שתסתדרו עם "המשטרה הפלילית" הרגילה (קריפו). אם איכשהו שמעת שהגסטאפו היה מעורב במקרה שלך זה יכול להיות שהיית מעורב במשהו גדול ממה שחשבת. כמו ש- FBI יתדפק על דלתך. זה יהיה עניין גדול.

מהו האס אס?

האס אס (SS) היה סיפור אחר. הSS נולד מצוות הביטחון הפרטי של היטלר – "פלוגות ההגנה" – אך היא הפכה להיות ארגון עצום עם מחלקות ותחומי אחריות רבים ושונים, המחולק באופן כללי לשלושה סניפים:

עוד באותו נושא:  מה ההבדל בין מחנות ריכוז מול מחנות השמדה

"האס אס הכללי" שכלל מחלקות העוסקות באידיאולוגיה נאצית ומדיניות גזעית כמו "גזע ויישוב מחדש", "חקירת מורשת גזעית", "תרבות", מחלקה רפואית, מחלקת מינהל כלכלי ואחרים. אף על פי שמקומות עבודה אלה היו למעשה "עבודות שולחן", האס-אס היה מאורגן על-פי מערכת דירוג צבאית ואנשי האס-אס היו מופיעים לעתים קרובות במדים ומשתתפים במצעדים ובאירועים, ולכן כל האס-אס היה ידוע כ"ארגון מעין צבאי ".

היה גם סניף המכונה "פלוגות המוות", שניהל את מחנות הריכוז והרכיב שם את השומרים.

והיה גם ענף צבאי מפורש שלחם במלחמה המכונה "וואפן אס אס" שרוב האנשים מכירים אותו, שהם חושבים שזה היה כל מה שהאס אס היה.

האס אס היה למעשה "הארגון הנאצי ביותר בגרמניה". הם נועדו להיות "הטהורים ביותר מהטהורים והנאמנים ביותר של הנאמנים". כדי להיות חבר היית צריך להיות מסוגל להוכיח את המורשת הארית הטהורה שלך עד שנת 1750. היית צריך להישבע ללכת בעקבות היטלר עד המוות.

האס אס נועד להיות התגלמות בשר ודם של האידיאלים הלאומיים-סוציאליסטים. על החברים להתאים לאידיאל הפיזי הנאצי של כושר גבוה, בלונדיני. (למרות שזה לא נאכף בקפדנות.) הם צריכים להיות משפחות גדולות. עליהם לאמץ את תפיסת העולם הרוחנית הנאצית כמעט-פגאנית ולדבוק בימי חגיגה מיוחדים.

המוטו שלהם היה "Meine Ehre heißt Treue" – "הכבוד שלי הוא נאמנות".

והכי חשוב מבחינה פוליטית, ה- SS התקיים מחוץ למבנים הרגילים של ממשלת גרמניה, או במקביל. שרשרת הפיקוד עלתה דרך נאצים מסורים ועלתה עד שהגיעה להיטלר. לא היו "אזרחים בדרך", כביכול. היטלר יכול ליישם את האידיאולוגיה הנאצית באמצעות האס אס ול"עקוף "את ההתנגדות שעשויה להגיע מהמגזרים האזרחיים.

עוד באותו נושא:  מה ההבדל בין מחנות ריכוז מול מחנות השמדה

יש היסטוריונים שהתייחסו אליו כאל "מדינה בתוך מדינה" .. "מדינה של נאצים טהורים ונאמנים במיוחד" בתוך "המדינה הלא-מובטחת של העם הגרמני הרגיל".

קל לדמיין את האס אס כ"דמיון מחדש "של מושג האצולה הישן. הימלר, מנהיג האס.אס, בהחלט חשב בקווים אלה. האס אס היו אמורים להיות "הטובים שבטובים". בדומה לאבירים ולורדים ישנים. כמו מסדר הטמפלרים הישן. זו הייתה זכות וכבוד להיות חבר ב- SS. הם היו "האליטה" של גרמניה של היטלר.

היו אירועים ומתקנים מיוחדים שהיו שמורים לאס אס. היה להם יוקרה ו"מנוף חברתי ". קיוו גם שהם יובילו את הסדר העולמי החדש לאחר שהנאצים יזכו במלחמת העולם השנייה. הם יהיו אדוני אירופה לעתיד.

עם זאת לא מדויק לחשוב על האס אס כולו כעל איזה "חיילי על". המלחמה והסכסוך היו ללא ספק אידיאליזציה על ידי הנאצים באופן כללי, ובמיוחד על ידי האס אס שהתייחסו לעצמם כ"שומרי הגזע הארי ", אך עדיין היו לך הרבה אנשי אס אס (במיוחד באס אס הכללי) שמעולם לא ראו לחימה. .

האס אס היה * ארגון * וחלק גדול ממנו נסב סביב המדיניות הנאצית בניגוד ללחימה. תפקידים רבים היו אקדמיים או לוגיסטיים או אדמיניסטרטיביים.

לחברי האס אס היה משהו אחר שהיה המקצוע האמיתי שלהם שיכול להיות כל דבר, החל מרופא, לחייל, לשפוט וכלה בחקלאות להיסטוריון, לשמור על מאמן במחנה ריכוז, לכלכלן .. גם לגסטפו! קשישים רבים בגסטפו היו אס אס.

עוד באותו נושא:  מה ההבדל בין מחנות ריכוז מול מחנות השמדה

אז זה ההבדל הבסיסי. גסטפו היה * עבודה *. אס אס היה * מועדון *. ולכן אולי תשמע "עבד בגסטאפו" ו"חבר באס אס ".

למרות שהשואה הייתה חלקים רבים ומשתתפים נעים, והגסטאפו בוודאי מילאו את חלקם במעצר וגירוש של יהודים, היה זה האס אס שהיה האחראי המפורש ביותר לרצח יהודים באמצעות מחנה הריכוז וההשמדה. מערכת, ו"כוחות משימה" שביצעו ירי המוני ברחבי מזרח אירופה.

לא היית צריך להיות חבר במפלגה הנאצית כדי לעבוד אצל הגסטפו.

למרות שחברות במפלגה לא נדרשה להיות חברה ב- SS, היה חשוב יותר להציג את "מסירותך למפלגה", כך שאינך חברות יפגע בהזדמנויות ההתקדמות.

משהו כמו הגסטפו יכול להתקיים ללא "נאציזם". והיו הרבה מדיניות סודיות דומות אחרות שהיו "מכבות" את אויבי המדינה. ק.ג.ב, סטאסי, צ'קה .. כולם מאוד "דמויי גסטפו". אפילו ל- IRA של אירלנד הייתה מחלקה לחקירה פלילית (CID) במהלך המהפכה האירית בין 22-23 שעבדה בבגדים פשוטים ואיתרה מתנגדים פוליטיים של ה- IRA ותחקרה אותם באכזריות ואף רצחה אותם לפעמים. זה יכול להיחשב כאותם קווים.

לעומת זאת, האס אס קשה לדמיין ללא נאציזם. הכל בעניין היה עטוף באידיאולוגיה הגזעית הספציפית של הסוציאליזם הלאומי. כמעט בכל "מושג" מרכזי של האידיאולוגיה הנאצית היה מחלקה תואמת ב- SS. "מורשת גזעית". "מרחב מחייה". "מחקר רפואי". "מחנות ריכוז". וכו '

עד שנת 1936 ניהלו גם הגסטאפו וגם האס אס (וכל כוחות הביטחון הגרמניים) על ידי הימלר, כך שלפעמים אזורי האחריות המדויקים מיטשטשו .. אבל זה "הטעם" הבסיסי של שני הארגונים.

כתיבת תגובה