מה ההבדל בין מחלה לבין תסמונת?

מהי מחלה?

מחלה היא הפרעה של במבנה או בפונקציה מערכית באדם, בעל חיים, או צמח, במיוחד כזו שניתן לראות סימנים או תסמינים ספציפיים או המשפיעים על מיקום מסוים. מחלה היא לא תוצאה ישירה של פציעה פיזית.היום,

רופאים מטפלים ומאבחנים מחלה בהתבסס על חריגות בפונקציות מערכתיות – למשל, מחלות לב וכלי דם.

ליקויים אלה יכולים לגרום לסימנים פיזיים ורגשיים וסימפטומים, כמו גם כאב, לקות, מצוקה, בעיות חברתיות או מוות.

מהי תסמונת?

תסמונת היא מונח המתייחס למחלה או הפרעה בעלת יותר מתכונה אחת או סימפטום מזהה. למשל, תסמונת דאון היא תסמונת גנטית ידועה.

היא מאופיינת על ידי  עותק נוסף של כרומוזום 21 בשילוב עם מספר תכונות פיזיות ייחודיות בלידה. תסמונות רפואיות יכול להיגרם על ידי מוטציות גנטיות או גורמים אחרים.

מהי הפרעה?

בעוד שרופאים מאבחנים ומטפלים במחלות, הפרעה מוגדרת כדלקמן: שיבוש שנגרם ממחלה לפונקציות רגילות בגוף או בחלק של הגוף. לדוגמה, הפרעה הנובעת ממחלת לב וכלי דם היא הפרעה בקצב הלב או דופק לא סדיר. הפרעת קצב היא לא מחלה עצמה, אלא, פעימת לב חריגה המתרחשת כתוצאה של מחלות לב וכלי דם.

עוד באותו נושא:  10 הבדלים בין MRI ו CT

ניתן לסווג את ההפרעות בתחומים הבאים:

מה זה מצב רפואי?

לפעמים, תסמונת יכולה להיגרם על ידי מספר מחלות או שזה יכול להיות המצב רפואי עצמו. ההגדרה של מצב: סיטואציה חריגה אשר מפריעה לפעילות הרגילה או תחושת רווחה. לדוגמה, תסמונת עייפות כרונית היא מצב נוירולוגי, שאובחנו מאוסף של סימפטומים בנוסף לתסמין העיקרי של חולשה מדיכאון לאחר מאמץ.

מה ההבדל בין תסמונת הפרעה ומחלה?

הפרעה פירושה שהגוף שלך לא פועל כרגיל.
מחלה משמעותה שהגוף שלך אינו פועל כרגיל, והמדע מבין את התהליך המסוים שהוביל למצב זה. כל אחד עם אותה מחלה,  עובר את אותו תהליך בסיסי ייתכנו וריאציות, אך התהליך הבסיסי זהה.
תסמונת היא אוסף של תסמינים אין שום ערובה כי שני אנשים שיש להם את התסמונת אותה למעשה יש את אותו תהליך הגוף בבסיס להפקת הסימפטומים שלהם.
דוגמה: עגבת ודיכאון הן הפרעות וגם חלק גדול מההפרעות הנפשיות. עגבת היא מחלה – המדע יודע איך זה קורה. לכל מי שיש עגבת ידוע שפלשו אליו אורגניזמים של סיפליס. דיכאון הוא תסמונת – התהליך שגורם לדיכאון אינו מובן בבירור, ואין שום ערובה כי כל שני אנשים שיש להם "דיכאון" למעשה יש את אותה פיזיולוגיה הבסיסית.

עוד באותו נושא:  מה ההבדל בין אלצהיימר ודמנציה?

מה ההבדל בין מחלה לחולי? ILLNESS, DISEASE

מחלה- אוסף של סימפטומים הנובעים מאטיולוגיה ספציפית, העלולים להוביל לשינוי ביכולות התפקוד של הגוף (בדרך כלל לירידה), ולקיצור תוחלת החיים. דומה בין הפרטים.
חולי– חווית המחלה. משתנה בין פרט לפרט.

כתיבת תגובה