וירוס לעומת חיידק – מה ההבדל?

ההשוואה בין וירוס לבין חיידק

כפי שרבים חושבים, זיהומים חיידקיים נגרמים על ידי חיידקים, וזיהומים ויראליים נגרמים על ידי וירוסים.

אבל, ההבדל החשוב ביותר בין חיידקים ווירוסים הוא כי תרופות אנטיביוטיות בדרך כלל הורגות חיידקים, אבל הן לא יעילות נגד וירוסים.

מהו חיידק?

חיידקים, או בקטריות, הם מיקרואורגניזמים (יצורים שניתן לראות רק במיקרוסקופ) דהיינו יצורים חד-תאיים, המהווים את צורת החיים העתיקה ביותר בכדור הארץ.

חיידקים קיימים בשפע בכל סביבות החיים והם נצאים בכל שטחי כדור הארץ (למשל, אדמה, ובאוקיאנוסים). מטבעם, הם יכולים להיות "טובים" (מועילים) או "רעים" (מזיקים) לבריאותם של צמחים, בני אדם ובעלי חיים אחרים הבאים איתם במגע.

באופן מפתיע, 90 אחוז מהתאים שיש בגוף של האדם הם חיידקים – רק 10 אחוז זה "הגוף", במילים אחרות, גוף האדם הוא בעיקר, מקום גידול של חיידקים.

חיידק הוא אורגניזם אוטונומי, הרבה יותר גדול מווירוס ויש בו את כל האברונים הפנימיים שאופייניים לתא בודד. על מנת לטפל בחיידק אנו נעזרים באנטיביוטיקה.

עוד באותו נושא:  איידס לעומת HIV - מה ההבדל?

חיידקים הם מיקרואורגניזמים חד תאיים המשגשגים בסוגים שונים של סביבות. יש זנים חיים בקיצוניות של חום או קור. אחרים מתגוררים במעיים של האדם, שם הם עוזרים לעכל את המזון. רוב החיידקים לא גורמים נזק לאנשים, אבל יש יוצאים מן הכלל.

זיהומים הנגרמים על ידי חיידקים כוללים:

  • דלקת גרון
  • שַׁחֶפֶת
  • זיהומים בדרכי השתן

שימוש לא נכון באנטיביוטיקה מסייע ליצור מחלות חיידקיות עמידות לטיפול עם סוגים שונים של תרופות אנטיביוטיות.

חידק

מהו וירוס?

וירוס, הקרוי גם נגיף, הוא טפיל זעיר ביותר. יש שלא מחשיבים אותו כתא כי אין בו את האברונים שיש לחיידק, הוא אינו נייד, ועל מנת לשרוד הוא נקשר לתא פונדקאי אחר שבו הוא תלוי לחלוטין.

כדי שיוכל להתרבות הוא עושה שימוש בתאים של הפונדקאי ובכך פוגע בהם. אנטיביוטיקה אינה יעילה כלפי וירוסים.

הוירוס הוא ללא מבנה של תא ודורש מארח חי כגון אנשים, צמחים או בעלי חיים – כדי להשתכפל ולשרוד; זה גורם למחלה במארח שלו, מה שגורם לתגובה חיסונית.

עוד באותו נושא:  13 עובדות על וירוס קורונה (Corona) בסין

למי שמשחק ארץ-עיר וחסרה לו חיה באות ו, אז,  המדענים אינם בטוחים עדיין אם וירוסים חיים או שאינם חיים; באופן כללי, הם לא נחשבים ב״חי״ (לאלה שהגיעו לדף הזה בגלל ארץ-עיר, אז "וומבט" זו חייה באות ו).

כאשר וירוס נכנס לגוף שלכם, הוא פולש לחלק מהתאים ומשתלט על חלק מהמכניקה של התא, ומנתב אותו כדי לייצר את הנגיף.

מחלות הנגרמות על ידי וירוסים כוללות:

במקרים מסוימים, זה עשוי להיות קשה לקבוע אם חיידק או וירוס גורמים לסימפטומים שלכם. מחלות רבות – כגון דלקת ריאות, דלקת קרום המוח ושלשול – יכולות להיגרם גם על ידי חיידקים וגם ע"י וירוסים.

וירוס

חיידקים, וירוסים ואנטיביוטיקה

זיהומים הנגרמים על ידי חיידקים מזיקים יכולים כמעט תמיד להירפא ע"י אנטיביוטיקה. בעוד שיש כמה וירוסים שניתן לחסן נגדם, רוב הוירוסים , כגון HIV ונגיפים אשר גורמים הצטננות הן חשוכי מרפא.

גם אם ניתן לטפל בסימפטומים שלהם, כלומר המארח החי חייב להיות בעל מערכת חיסון מספיק חזקה כדי לשרוד את הזיהום.

עוד באותו נושא:  תסמיני שפעת לעומת הצטננות - מה ההבדל?

מה ההבדל בין בקטריה לחיידק?

זה אותו דבר בדיוק – בקטריות הם השם העיברי של חיידקים – שהם מיקרואורגניזמים פרוקריוטיים (החסרים גרעין תא ואברונים). מקור השם "בקטריה" ביוונית, ופירושו "מקלות קטנים", משום שכך נראו החיידקים לחוקרים הראשונים שצפו בהם. השם העברי "חיידק" הוא הלחם של המילים חַי ודַק.

מהו וריון?

נגיפים הם צורת חיים טפילית המתקיימת בתוך תאים ומנצלת את מערכות התא לייצור החלבונים של הנגיף. כשהנגיף מוכן ליציאה מהתא הוא למעשה רק חומר גנטי (DNA או RNA) ארוז בתוך מבנה חלבוני. במצב זה הנגיף מכונה ויריון

כתיבת תגובה