מה ההבדל בין חומצה לבסיס?

חומצה ובסיס הם אחד החלקים החשובים ביותר בכימיה, אך גם ממלאים  תפקידים משמעותיים בתחומים אחרים של המדע. ישנן הגדרות רבות המבדלות בין החומרים כחומצה ובסיס, אך המקובלות ביותר הן תיאוריית ארהניוס, תיאוריית ברונסטד-לורי ותורת לואיס של חומצה / בסיס. יחד חומצות ובסיסים מגיבים ליצירת מלחים.

חומצות ובסיסים נמצאים בכל מקום, כמובן מהסבונים שמשמשי אתכם במהלך המקלחת ועד חומצת לימון או חומץ במטבח.

אף שלעתים קשה להבחין ביניהם וכך לבדוק אותם, הובאו תיאוריות מסוימות אשר נדונו להלן יחד עם תיאור קצר.

איך מבדילים בין חומצה לבין בסיס?

מהי חומצה?

חומצות מוגדרות כתרכובות התורמות יון מימן (H +) לחומר אחר (הנקרא בסיס).

באופן מסורתי, חומצה (מתוך חומצה לטינית או acere משמעות חמוץ) היא כל תרכובת כימית שכאשר מומסת במים, מתפרקת ליון מימן גדול יותר מאשר במים טהורים, כלומר pH פחות מ 7.0.

חומצה היא החומרים הכימיים המקבלים אלקטרונים ותרומת יוני מימן או פרוטונים. מרבית החומצות המכילות אטומים קשורים במימן מתנתקות כדי לתת קטיון ואניון במים.

עוד באותו נושא:  ההבדל בין חומר אלקלי לבסיס?

החומציות נמדדת על ידי נוכחותם של כמה יוני מימן, כך שריכוז יוני המימן גבוה יותר, כך החומציות גבוהה יותר ונמוכה ה- pH של התמיסות. הוא נמדד בסולם בין 1-7 (7 הוא ניטרלי) בסולם מד pH.

מהו בסיס?

במקביל, בסיס הוא כל תרכובת, שכאשר מומסת במים, מתפרקת ליון מימן נמוך מזה של מים טהורים, כלומר pH גבוה מ -7.0 בתנאים סטנדרטיים. בסיס שמסיס במים נקרא גם אלקלי. תגובה בין חומצה לבסיס נקראת נייטרליזציה ונטרול זה גורם להפקת מים ומלח.

בסיסים תורמים אלקטרונים ומקבלים יוני מימן או פרוטונים. ניתן לומר על בסיסים ככימיקל בדיוק ההפוך לזה של חומצה, שכן במים תפקיד הבסיס הוא להפחית את ריכוז היון הידרוניום (H3O +) בעוד חומצה פועלת להגדלת הריכוז. למרות שרואים שחלק מחומצות חזקות משמשות גם כבסיס. בסיסים נמדדים בין טווח 7-14 בסולם מד pH.

עם זאת, יש הרבה בלבול בין בסיסים לאלקליות. בסיסים רבים אינם מתמוססים במים, אך אם בסיס מתמוסס במים, הוא נקרא אלקלי. כאשר בתמיסה מימית בסיס מגיב עם חומצה והתמיסה הופכת להיות ניטרלית, זה נקרא תגובת נטרול.

עוד באותו נושא:  ההבדל בין חומר אלקלי לבסיס?

כתיבת תגובה