5 דרכים איך להבדיל בין כוכב לכוכב לכת (פלנטה)

שמי הלילה מלאים באור, שרובו נוצר על ידי גופים שמימיים כמו כוכבים וכוכבי לכת.

אם אתם לא יודעים אם אובייקט בשמים הוא כוכב או כוכב לכת, זה המקום ללמוד איך להבחין בין התכונות הפיזיות של שני גופים שמימיים, ולדעת האם מדובר בכוכב או כוכב לכת

השיטה המהירה להבדל בין כוכב לכוכב לכת (פלנטה)

הדרך הפשוטה ביותר להבדיל בין כוכבי לכת לכוכבים היא על ידי התבוננות אם האובייקט מנצנץ או אם הוא נשאר בהיר. הכוכבים נצנצים, בעוד כוכבי הלכת בהירים ואינם מתנוצצים. בכוכבי לכת ניתן להבחין שיש להם צבע קל  בניגוד לכוכבים אשר הם לבנים.

בתמונה ניתן לראות שבצד ימין יש כוכב לכת ואילו בצד שמאל יש כוכב רגיל (שהוא למעשה שמש רחוקה)

כוכב לכת מול כוכב

1. זיהוי כוכבים ע״פ ניצנוץ

בידקו האם האובייקט מנצנץ. אחת הדרכים הקלות ביותר להבדיל בין כוכבים וכוכבי לכת (פלנטה) בשמי הלילה היא להסתכל על מנת לראות אם האובייקט מנצנץ או לא מנצנץ. ניתן להבחין הזה גם בעין בלתי מזוינת במידה ויש ראות ברורה של השמים ואם אתם צופים בשמים מספיק זמן.

כוכבים מנצנצים וכוכבי לכת לא מנצנצים. הם נשארים קבועים בבהירותם ובמראה הכללי שלהם בשמי הלילה. אם מסתכלים באמצעות טלסקופ, כוכבי הלכת עשויים "להתנועע" לאורך הקצוות.

 כל אובייקט מהבהב או מנצנץ, הוא ככל הנראה כוכב. עם זאת, זה יכול להיות גם מטוס אם הוא נע במהירות על פני שמי הלילה.

עוד באותו נושא:  מה ההבדל בין מסה למשקל? ואיך מודדים משקל ומסה?

2. זריחה ושקיעה של כוכבים

שים לב אם האובייקט זורח או שוקע. עצמים שמימיים אינם קבועים בשמי הלילה. כל גופים שמימי נע, אבל איך שגופים אלה נעים להיות אינדיקציה טובה אם הם כוכבים או כוכבי לכת.

כוכבי הלכת זורחים במזרח ושוקעים במערב. הם נוטים לנוע כמו השמש והירח.

כוכבים נעים סביב בשמי הלילה, אבל הם לא זורחים ושוקעים. במקום זאת, הם נעים במסלול מעגלים סביב פולריס (כוכב הצפון).

אם האובייקט השמימי שאתם רואים נראה לנוע בקו ישר יותר או פחות על פני שמי הלילה, קרוב לוודאי שכוכב לכת. גם לוויינים נעים בשמי הלילה, אבל הם עושים זאת הרבה יותר מהר מכוכבי לכת. כוכב לכת עשוי לקחת שעות או אפילו שבועות כדי לחצות את שמי הלילה, בעוד שלוויין יכול לעבור מעל הראש בתוך דקות ספורות.

3. החגורה האקליפטית

זהו את האקליפטיקה. כוכבי הלכת נמצאים תמיד לאורך חגורה דמיונית על פני שמי הלילה שנקרא אקליפטית. חגורה זו אינה בעצם אובייקט גלוי, אך תצפית זהירה תעזור לכם למצוא את המיקום שבו מתכנסים חפצים שמימיים.

בעוד שכוכבים עשויים להופיע לאורך החגורה הבלתי נראית הזאת, הם צריכים להיות מובחנים עם המראה המנצנץ שלהם.

עוד באותו נושא:  מתי מתחילים החורף הקיץ האביב והסתיו? 2023 🏖🍁 🌸 ⛄

מרקורי, נוגה, מאדים, צדק, ו שבתאי בהירים באופן משמעותי מאשר הכוכבים שמסביב להם. הסיבה לכך היא קרבתם לשמש שמגבירה את "בהירותם" כי ידוע שהם משקפים את אור השמש.

הדרך הקלה ביותר למצוא את האקליפטיקה היא לציין את המיקום ואת המסלול של השמש והירח בשמים ביחס למיקום שלך על כדור הארץ. שביל השמש על פני השמים שלנו קרוב מאוד לנתיב של כוכבי הלכת לאורך האקליפטיקה.

אגב, כוכב הלכת שבתאי היה הכוכב השביעי בעת הקדומה ולכן היום השביעי בשבוע קיבל את השם Saturday. בהתאמה, בעברית הוא נקרא שבתאי על שם יום שבת.

5 דרכים איך להבדיל בין כוכב לכוכב לכת (פלנטה)4

4. לפי הצבע הכוכב

כדאי לשים לב לצבע. לא כל כוכבי הלכת הם צבעוניים. עם זאת, לכוכבי הלכת הבולטים בשמי הלילה שלנו נראה שיש איזה סוג של צבע. זה יכול לעזור להבדיל בין כוכבי הלכת מכוכבים.

בעוד שכמה אנשים עם ראייה טובה במיוחד עשויים להיות מסוגלים לזהות צבע עדין, צבע זה בדרך כלל נופל בתוך לבן כחול כדי טווח צהבהב לבן. עבור רוב האנשים, הכוכבים נראים לבנים לעין בלתי מזוינת.  מרקורי הוא בדרך כלל בצבע אפור או חום מעט. נוגה מופיעה בצהוב בהיר. מאדים מופיע בדרך כלל בין ורוד בהיר ואדום בוהק. הדבר מושפע מהבהירות או מאפליותו היחסית של מאדים, המשתנה במחזור של שנתיים.  יופיטר מופיע כתום עם רצועוצ לבנות. שבתאי מופיע בדרך כלל בצבע זהב חיוור. אורנוס ונפטון מופיעים כחול בהיר. עם זאת, הם לא נראים בדרך כלל בעין בלתי מזוינת.

עוד באותו נושא:  מה ההבדל בין מטאור, מטאוריט ואסטרואיד?

5. הבהירות היחסית של הכוכבים

השווה את הבהירות היחסית. בעוד כוכבי לכת וכוכבים מאירים את שמי הלילה, כוכבי הלכת בדרך כלל נראים הרבה יותר בהירים מכוכבים רבים.  אסטרונומים מודדים את בהירותם היחסית של עצמים שמימיים באמצעות סולם גודל אסטרונומי, כאשר רוב כוכבי הלכת נופלים בטווח של אובייקטים הנראים לעין בקלות.
כוכבי הלכת משקפים את האור הבהיר של השמש שלנו מערכת השמש, אשר קרוב יחסית לכדור הארץ. כוכבים, לעומת זאת, פולטים את האור שלהם.
בעוד שכוכבים מסוימים עשויים להיות בהירים הרבה יותר מאשר השמש שלנו, הכוכבים האלה הם הרבה יותר רחוקים מכדור הארץ מאשר כוכבי הלכת במערכת השמש שלנו. בגלל זה, כוכבי הלכת (שמשקפים את אור השמש שלנו) בדרך כלל נראים בהירים יותר מכדור הארץ.

מהי דיסקית ספיחה?

דיסקת ספיחה מורכבת מחומר המסתדר באזור עגול ושטוח (יחסית) סביב גופים בעלי מסה גדולה, כמו חורים שחורים. חלקיקי החומר – בדרך כלל אבק או גז – נעים סביב הגוף המרכזי. מעריכים כי כוכבי הלכת שלנו נוצרו מדיסקת הספיחה שחגה סביב השמש לאחר היווצרה

מחשבה 1 על “5 דרכים איך להבדיל בין כוכב לכוכב לכת (פלנטה)”

כתיבת תגובה