מה ההבדל בין חיטה לשיפון?

חיטה ושיפון מגודלים כצמחי מזון לצריכה אנושית וגם כמזון לבעלי חיים, גם חיטה וגם שיפון משמשים באפייה מכיוון שהם מכילים גלוטן, חלבון הגורם לתפיחה של הלחם. שני הדגנים משמשים גם לייצור בירה ומשקאות חריפים מזוקקים כמו ויסקי.

צמחי דגנים

חיטה ושיפון הם צמחי דגנים שהם למעשה סוג של עשב. עשבים אלה מייצרים זרעים המהווים מקור מזון מצוין לבני אדם ובעלי חיים. לדגנים יש חלקים פנימיים אכילים הנקראים אנדוספרם, נבט וסובין.

בדרך כלל, רק האנדוספרם משמש לעיבוד מזון. נבט החיטה מכיל ויטמינים וסיבים תזונה, ולעיתים קרובות הוא משמש להגברת הערך התזונתי של המזון. הסובין הוא השכבה החיצונית של הדגן ומכיל סיבים תזונתיים וחומצות שומן.

חיטה

החיטה הייתה אחת הדגנים הראשונים שטופחו בימי קדם. היא גדלה באקלים ממוזג ומייצגת את היבול השלישי בגודלו בעולם והיא מזינה יותר אנשים מכל הדגנים האחרים.

החיטה גדלה בעיקר למזון, אך הוא משמש גם למזון לבעלי חיים ולבישול וזיקוק. בדרך כלל החיטה נטחנת לקמח, חיטה משמשת להכנת פסטה, לחם, דגני בוקר, והיא מרכיב במזונות מוכנים רבים אחרים. החיטה מסווגת לזני חורף וזנים אביביים, כמו גם זנים קשים ורכים.

שיפון

שיפון הוא דגן שהוא קרוב משפחה של החיטה. זהו צמח יציב שצומח היטב באקלים קר וסובל כפור ובצורת, מה שמאפשר לגדל שיפון במקום בו החיטה לא תשרוד. שיפון משמש גם לתזונת בני אדם ולאכילת בעלי חיים. הדרך הנפוצה ביותר לאכול שיפון היא לטחון אותה לקמח ולהשתמש בו ללחם. שיפון משמש גם להכנת ויסקי וכמה סוגים של וודקה.

טריטיקל

חיטה ושיפון הוכלאו בכדי ליצור את הטריטיקל ההיברידי, שגדל לראשונה בשנת 1875 והפך לפופולרי רק בשנות השלושים של המאה הקודמת. הטריטיקל יורש את התכונות הטובות ביותר של הוריו: כמו השיפון הוא עמיד לקור , עמיד בפני מחלות ויכול לצמוח במקומות קשים וכמו חיטה, הוא מניב יבולים גדולים. הטריטיקל משמשת בעיקר כמזון לבעלי חיים, אך ניתן למצוא אותה גם בחנויות מכולת מתמחות.

תזונה

שיפון מספק פחמימות, הרבה סיבים, כמו גם ויטמין E; ויטמינים מקבוצת B, תיאמין, ריבופלבין, חומצה פולית וחומצה פנטותנית; המינרלים סידן, אשלגן וברזל; וזרחן. יש לו פחות גלוטן מחיטה. באופן משמעותי,

השיפון מספק פחמימות מורכבות באופן משמעותי יותר מחיטה כמו גם סיבים תזונתיים, וויטמינים ומינרלים.

החיטה היא חלבון לא שלם, בעוד שהיא מכילה את כל שמונה חומצות האמינו החיוניות, היא אינה מכיל אותן בכמויות נאותות לתזונה טובה. זני חיטה מכילים גלוטן, מה שהופך אותה לאידיאלית לאפייה. לטריטיקל יש תכולת גלוטן נמוכה יותר מאשר חיטה, אך הוא גבוה יותר בחלבון משני מצמחי האב שלו והוא מכיל כמות משמעותית של ליזין וחומצת אמינו.

היי, אנחנו אוהבים תגובות! תיקונים, תגובות קוטלות וכמובן תגובות מפרגנות - בכיף.

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *