מה ההבדל בין לחץ דם לדופק?

לחץ הדם ודופק הן שתי מדידות רפואיות המשמשות באופן שגרתי בכדי לקבוע את מצב בריאותו של האדם. כל אחת מהן קשורה באופן אינטימי ללב, האיבר החיוני ביותר בגוף. ניטור קבוע ואסטרטגיות מניעה יכולות לעזור להשיג בריאות לב טובה.

מהו לחץ הדם?

לחץ הדם והדופק הם שתי מדידות שונות מאוד, אך יש להם את הלב כמכנה המשותף שלהם. לחץ הדם מורכב מהלחץ שהדם מפעיל על דפנות העורקים בזמן שהוא זורם בגוף. שני הכוחות הפועלים במהלך תהליך זה הידועים בכינויים "הקריאות", או הסיסטולי והדיאסטולי – מהווים את קריאת לחץ הדם.

הקריאה הסיסטולית מייצגת את הקריאה הגבוהה ביותר, פעולה המתעדת את הלחץ כאשר הלב מתכווץ בזמן העברת הדם בגוף. בדרך כלל הוא מופיע ראשון. הקריאה הדיאסטולית, השנייה, מייצגת את הקריאה התחתונה ומגדירה את הלחץ בשלב הרגיעה של פעימות לב.

מהו הדופק

הדופק, מדידה מעט יותר פשוטה, מייצג את המספר בפועל של פעימות לב לדקה. ספק שירותי הבריאות סופר פעימות לב במהלך דקה אחת בזמן שאדם נשאר במצב מנוחה. גורמים לדופק איטי או חלש, המכונה ברדיקרדיה, כוללים חוסר איזון אלקטרוליט, נזק לשריר לב או יתר לחץ דם. לעומת זאת, דופק מהיר מהרגיל, המכונה טכיקרדיה, מצביע על הפרעות בדחפים החשמליים של הלב.

עוד באותו נושא:  איך מודדים דופק?

מדידת לחץ דם ודופק

ההבדל במדידות טמון במה שאדם מודד: לחץ כנגד עורקים לעומת פעימות לב בפועל שנספרו.

כדי למדוד את לחץ הדם, משתמשים במוניטור המכונה מד לחץ דם וסטטוסקופ. השרוול נעטף סביב הזרוע העליונה עם הגומי צינורות ישירות מעל עיקול המרפק היכן שהעורקים הראשיים נמצאים (בגובה הלב). לאחר מכן, מנפחים את השרוול עד שהמחט מגיעה לטווח 180 עד 200. לאחר הנחת ראש הסטטוסקופ מעל העורקים, משחררים בהדרגה את הלחץ תוך כדי צפייה בחוגה והתחל להקשיב בזהירות.האזנה לקצב פעימת הלב הראשונה והאחרונה, המספר המצוין בצליל פעימת הלב הראשון מייצג את הסיסטולי; המספר המצוין בשמע הקצב האחרון בקצב מייצג את המספרים הדיאסטולים של לחץ הדם.

מדידת הדופק כרוכה בלחץ עדין באמצעות העורק בפרק כף היד על ידי הנחת שתי האצבעות הראשונות על מפרק האגודל ובעקבותיו למטה פנימי הרגש לחוש את פעימות הלב. ספירת פעימות למשך 30 שניות והכפלה בשניים נותנת את פעימות הדקה. האתרים הנפוצים ביותר למדידת הדופק בצד מפרק כף היד נמצאים במפשעה, בחלק האחורי של הברכיים, בצוואר, ובחלק העליון. של כף הרגל.

עוד באותו נושא:  איך מודדים דופק?

לחץ דם תקין וקריאות דופק

קריאות לחץ דם בטווח של 120/80 ומטה הן הטווח הרגיל אצל מבוגרים, בעוד שקריאה בין 120 ל 139 מעל 80 עד 89 עשויה להצדיק אבחנה כ"קדם-יתר לחץ דם "ותדרוש מעקב. אבחנה מוחלטת של יתר לחץ דם. התרחשות עם קריאות קבועות מעל 140 / 90.

קצב פעימות דופק רגיל משתנה בהתאם לגיל הפרט. פעימות לב רגילות, למשל, יהיו 60 לתינוקות; 70 עד 120 לילדים בגילאי 1 עד 10; 60 עד 100 לילדים גדולים יותר מ -10 לבגרות; ו- 40 עד 60 לספורטאים. שיעורי דופק נמוכים, משתנה מוכר בקרב ספורטאים, נותרו כתופעת לוואי של האימונים הגופניים וכושר הגוף.

קיים קשר מוגדר בין חילוף החומרים של תינוקות וילדים קטנים ביחס ל קצב לב מוגבר שנצפה בקרב ילדים מתחת לגיל 10; קצב זה מאט בהדרגה לקצב מרגיע יותר ככל שמתבגר. מעניין, אם כי נשאר קשר בין הלב לדופק ולחץ הדם, עלייה ב לדוגמה, בעוד שקצב דופק גבוה עשוי להעיד על זיהום, לחץ הדם עשוי להישאר בגבול רגיל.

עוד באותו נושא:  איך מודדים דופק?

חשיבות לחץ הדופק והדופק

מעקב אחר לחץ הדם והדופק נותרו דרכים נוחות וקלות להערכת פעילות הלב. מחלות רבות יכולות להשפיע על לחץ הדם; קריאות לחץ דם לא תקינות מסמנות בעיות רפואיות הממשמשת ובא. קצב דופק גבוה עשוי להעיד על נוכחות זיהום, בעוד ששיעור נמוך עשוי להעיד על חוסר בתפקודי לב נאותים. בעת נטילת הדופק, אם פעימותיו מרגישות "קשות", הדבר יכול להעיד על חסימת עורקים כתוצאה מכולסטרול גבוה או סוכרת. בדיקות רפואיות רגילות עם רופא מוסמך נותרו השיטה הטובה ביותר למניעה גילוי מוקדם.

כתיבת תגובה