מה ההבדל בין פחד לחרדה?

פחד וחרדה קשורים זה לזה. שניהם מכילים את הרעיון של סכנה או אפשרות לפציעה. הם גורמים לנו לעסוק בעצמנו בנרקיסיסטיות.

ככלל, פחד נתפס כתגובה לסכנה ספציפית, ניתנת לצפייה, ואילו חרדה נתפסת כמפוזרת, סוג של פחד לא ממוקד, חסר מטרה, מכוון לעתיד (Barlow, 2002). לפיכך, פחד הוא חרדה הקשורה לדבר או לנסיבות מסוימים (Horwitiz, 2013). לדוגמה, דאגה ממוות נוטות יותר ללבוש צורה של חרדה מאשר פחד ספציפי. חרדה מתייחסת גם למצבים רגשיים כמו ספק, שעמום, קונפליקט נפשי, אכזבה, ובלבול.

מהם המאפיינים של פעולות ומחשבות של פחד?

פחד גורם לאנשים לרוץ מחסה (תגובת הילחם או ברח). אנו הופכים לממוקדים ובכוננות גבוהה. כאשר אדם מרגיש מאוים, הפחד מגביר את חילוף החומרים בציפייה לקרב להתגונן או לברוח, האישונים מתרחבים והשמיעה מתחדדת כך שהאדם או החיה המפחדים יוכלו להעריך טוב יותר את המצב. זרימת הדם הזו מהעור היא זו שגורמת לאדם מפוחד להיראות חיוור. האדם המלא בפחד עשוי להיות משותק.

אם מישהו מפחד ממשהו, לפחד זה יש נטייה להתפשט לאחרים, שבתורם מפיצים אותו יותר. זה עלול להתרחש למרות שלא בתחילה היה בסיס רציונאלי לחשש. לדוגמה, שקלו את המקרה שבו קהל של אנשים מתחיל לרוץ ללא כיוון או מטרה ברורים. כתוצאה מכך, הקורבנות נחנקים כשהם ממהרים לאורך שביל צר לברוח.

כעס הוא לעתים קרובות התפתחות של פחד (נוסבאום, 2018). לדוגמה, שקלו את הרגשות המעורבים בגירושין. התגובות של הבעלים נשלטות לרוב על ידי כעס. מטרה טיפולית במצבים אלה היא לעזור להם להכיר בכך שחלק מהרגשות השליליים שלהם עשויים להגיע מעצב, רגשות פגועים ופחד.

מהי חרדה?

לעומת זאת חרדה אינה דורשת גירוי מעורר. זו הציפייה לאיום שממנו חוששים, ולכן חרדה יכולה לגרום לערנות כרונית לאיומים פוטנציאליים. לדוגמה, התקף חרדה כרוך באינטראקציה של מערכת הפחד עם למידה לא הולמת ולא כוונית (כלומר אזעקת שווא). פאניקה מאופיינת על ידי תחושות פתאומיות של אימה ואבדון מתקרב, כמו גם מספר תחושות גופניות לא נוחות ומעיקות כמו לב מואץ, קשיי נשימה, רעד, כאבי בטן ומתח שרירים וכדומה.

אופי דו-משמעי זה של חרדה מקשה על ההתגברות. אם איננו יודעים מה מקור החרדה שלנו, קשה להתמודד עם הבעיה. אפשר להיות חרד מדברים שלעתים ודאי לעולם לא ישפיעו עלינו.

חרדה יכולה להיות מקור לחוזק. אופי חרד יכול להוביל לביצועים טובים יותר בעבודה. אם כי הבעיה בניהול חרדה היא של הפחתת חרדה לרמות נורמליות, ואז להשתמש בחרדה רגילה זו כגירוי כדי להגביר את המודעות והערנות.

סביר להניח שהדברים יהיו מכוונים יותר למטרה, מאורגנים וממושמעים יותר הם מתכננים בצורה יעילה לאירועים בלתי צפויים ולהשלכות שאחרים עשויים להתעלם מהם. הם טובים יותר בטיפול בבריאותם. בקיצור, חרדה היא פרודוקטיבית כאשר היא אינה מוגזמת. למעשה, מטרת הטיפול היא להפחית חרדה, לא לחסל אותה.

לעתים רחוקות חרדה היא פתולוגית, אפילו כאשר היא אינטנסיבית, עד שהיא הופכת להיות כרונית ומפריעה בעקביות לביצועים ולהנאה מהחיים. כאשר החרדה מוגזמת ומנותקת מהמציאות, היא כבר לא מספקת אות סכנה מדויק ואמין. כך אתה עלול לחוש חרדה במחשבה על בחינה חשובה, ללכת למסיבת ארוחת ערב שבה אינך מכיר אנשים, או לנסוע למקום לא מוכר. מחשבות חרדות אלה מונעות על ידי “מה אם?” לחשוב (למשל, “מה אם אני לא אעשה את כל הלימודים שלי?” או “מה אם אני לא מכיר מישהו?”).

הוסיפו תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *