מה ההבדל בין רישיון לזיכיון?

אם אתם מחפשים דרכים להרחיב את העסק המצליח שלכם, ייתכן שאתם מטלבטין בין שימוש בזיכיון או במודל רשיון. לכל שיטה יש יתרונות כזו שיכולה להציע אסטרטגיה יעילה להתרחבות. עם זאת, ישנם הבדלים חשובים בין חוזה רשיון לבין הסכם זיכיון שעליכם להבין. מאמר זה מסביר את הבדלי המפתח בין הסכם רשיון לבין הסכם זיכיון.

הסכמי רשיון וזכיון מןמלץ לעשות עם עורך דין מסחרי

מהו הסכם רישיון?

הסכם רישיון הוא חוזה כתוב בו אתה (מעניק הרשיון) נותן לאדם או לחברה אחרים (את הרישיון) להשתמש במשהו. רישיון קניין רוחני הוא הסכם המעניק לרשיון זכויות להשתמש ב:

  • מותג
  • סמל
  • סימן מסחר;
  • זכויות יוצרים
  • ידע; או
  • כל סוג אחר של קניין רוחני שבבעלות מעניק הרשיון.

רשיונות יכולים להיות מאוד ספציפיים או רחבים במונחים של איזה קניין רוחני יש לבעלים ואיך בעל הרשיון יכול להשתמש בו.

למשל, אתה יכול להיות הבעלים של מותג אופנה ולהחליט להוסיף מגוון של משקפי שמש. לאחר שבדקת את עלויות הפצת משקפי השמש בעצמך, אתה מבין שזה קל יותר או חסכוני למיקור חוץ ולהיכנס להסכם עם היצרן. היצרן מעצב ומייצר משקפי שמש עם המותג שלך. בדוגמה זו, הסכם רישיון יאפשר ליצרן להשתמש במותג שלך.

מהו הסכם זיכיון?

כמו הסכם הרישיון, הסכם זיכיון הוא גם סוג של חוזה. התכונה הייחודית ביותר של הסכם זיכיון היא שלבעלים יש הרבה יותרבשליטה על זכיינים מאשר על בעלי רשיון. שלא כמו בהסכם רשיון, הסכמי זיכיון יכילו הגדרות ספציפיים לגבי אופן הפעולה של הזיכיון. זה כולל גם לתת מפרטים מפורטים ברמה וסוג של שיווק שכל זכיין חייב לבצע בעת מכירה ללקוחות.
יש רכיבים ספציפיים שמתקיים בדרכלל בהסדרי זיכיון.
למשל:

  • יש את הזכות לבצע ביקורת על הרשומות והחשבונות של הזכיין;
  • יש את הזכות לאשר את הפרסום שהזכיינית מבצעת;
  • יש חובה לספק הכשרה חובה לזכיין ביחס למכירת הטובין או השירות;
  • מצויין אזורים גיאוגרפיים או טריטוריות שבהן כל זכיין זכאי למכור את המוצרים או השירותים;
  • שליטה במיתוג ובשם העסק שתחתיו הזכיין פועל וסימני המסחר;
  • מצויינים מחירים קמעונאיים;
  • דרישה לבלעדיות שהזכיין ימכור את הסחורה והשירותים שלך;
  • להגביל את הזכיין במכירת מוצרים מתחרים;

דרגו את המאמר – ועיזרו לקידומו בגוגל:

הוסיפו תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *