מה ההבדל בין סוגי השמנים לבישול ולתיבול השונים?

כשזה מגיע לכל סוגים שונים של שמן בישול, דברים יכולים לבלבל. לא בכל שמן בישול ניתן להשתמש באותו האופן – ישנן טמפרטורות שונות, חיי מדף שונים, וערכים תזונתיים שונים. למרות שלכולם יש קווי דמיון רבים, הבדלים מרכזיים אלה יכולים להוביל לכשל קולינרי אפשרי.

כדי להבין מה אתם צריכים להשתמש כדי להפוך את הארוחות שלך למזינות, אנו מפרטים את שמנים הנפוצים ביותר וכיצד צריכים להשתמש בהם!

שמן קוקוס

שמן קוקוס הוא נושא חם בימים אלה ומסיבות שונות. תלוי מי אתם שואלים, יש שאומרים שצריך להמנע משמן הקוקוס ויש אומרים שצריך לחבקו במתינות. נקודת הקונפליקט העיקרית היא תכולת השומן הרוויה הגבוהה; שלא כמו שמנים צמחיים אחרים, שמן קוקוס הוא בעיקר שומן רווי. לא כולם מסכימים כי מקור מרוכז כזה של שומן רווי הוא טוב לבריאות, אבל כמה מומחים, כולל איגוד הלב האמריקני, טוענים כי החלפת מזונות עשירים בשומן רווי עם אלטרנטיבות בריאות יותר יכולות להוריד את רמות הכולסטרול בדם ולשפר את פרופיל השומנים. עם זאת, מדענים מתחיל לחשוב כי לא כל שומן רווי  הם רעים בשבילכם.

שמן זית

כל מומחי תזונה ובישול מסכימים כי שמן זית הוא אחד השמנים הכי תכליתיים ובריאים לבישול  ותיבול, כל עוד בוא כתית מעולה. תווית “כתית מעולה” פירושה ששמן הזית אינו מעודן או מעובד, ולכן באיכות גבוהה. שמן זית כתית מעולה מכיל כמות גדולה של שומנים חד בלתי רוויים וכמה חומצות שומן רב בלתי רוויות; מחקרים רבים קשרו אותו לבריאות טובה יותר של הלב. שמן זית יש “טמפרטורת עשן” נמוכה יחסית לעומת שמנים אחרים, ולכן הוא הכי טוב עבור בישול בחום נמוך ובינוני ולא בחום גבוה.

שמן קנולה

שמן קנולה מופק מזרעי פשתה, סוג של צמח פורח, והוא מכיל כמות טובה של שומנים חד בלתי רוויים וכמות סבירה של שומנים רב בלתי רוויים. מכל השמנים הצמחיים, לשמן קנולה יש את הכמות הנמוכה ביותר של שומנים רוויים. יש לו טמפרטורת עשן גבוהה, כלומר שהוא יכול להיות שימושי עבור בישול בחום גבוה.

שמן אבוקדו

שמן אבוקדו הוא בחירה מצוינת. השמן לא מזוקק כמו שמן זית כתית מעולה, אבל יש לו נקודת עישון גבוהה יותר, כלומר זה יכול לשמש לבשל בחום גבוה והוא נהדר עבור “מוקפצים”. אין לו הרבה טעם, מה שהופך אותו אפשרות טובה לבישול. שמן אבוקדו מכיל חומצות שומן חד בלתי רוויות וחומצות שומן רב בלתי רוויות (יש לו אחת מתכולת השומן הגבוהה ביותר בשומן הבישול), כמו גם ויטמין E. החיסרון היחיד הוא שהוא נוטה להיות יקר מאוד.

שמן חמניות

שמן זה הוא גבוה עם תכולה גבוהה של ויטמין E; כף אחת מכילה 28% מהצריכה המומלצת היומיומית של הויטמיו. יש לו נקודת עשן גבוהה ואין טעם חזק, כלומר זה לא ישפיע צלחת. עם זאת, שמן חמניות מכיל הרבה אומגה -6 חומצות שומן. הגוף זקוק להם, אבל אומגה 6s נחשבים פרו דלקתיים, בעוד אומגה -3 הם אנטי דלקתיים. הצריכה גבוהה של אומגה 6, ללא איזון עם אומגה 3, עלולה להוביל לדלקת עודפת בגוף, כך שמתינות היא המפתח.

שמן בוטנים

שמן בוטנים, יכול להיות כיף להתנסות במטבח, במיוחד מאז יש כל כך הרבה סוגים שונים. שמן בוטנים הוא בעל תכולה גבוהה מאוד של השומן החד בלתי רווי מבין שמני בישול. הוא בדרך כלל טעים עם טעם ריח מטוגן, ומבושל היטב בחום גבוה.

שמן אגוזים

לשמן אגוזים יש נקודת עשן נמוכה, אז הוא לא טוב לבישול, אבל השמן יכול לשמש בהרבה דרכים אחרות. שפים ממליצים לטפטף את השמן על פנקייק, פירות טריים וגלידה. יש שמוסיפים אותו לחלב המוקפא ולמשקאות קפה. לשמן אגוז יש יחס טוב של חומצות שומן אומגה -6 לאומגה -3 , אשר מסייע לשמור על הגוף מפני דלקת.

שמן שומשום

שמן זה משמש לעתים קרובות בתיבול בשל הטעם חזק שלו; כמה טיפות נותנות המון טעם . הוא מכיל הן חומצות שומן חד בלתי רוויות וחומצות רב בלתי רוויות, למרות שהוא אינו מכיל במיוחד חומרים מזינים אחרים. יש לו נקודת עשן גבוהה יותר וניתן להשתמש בו עבור מתכונים עם חום גבוה.

דרגו את המאמר – ועיזרו לקידומו בגוגל:

הוסיפו תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *