מה ההבדל בין שקע לבין תקע?

התשובה הקצרה : תקע זה ״הזכר״ או הפלאג (plug ) ואילו שקע הוא ״הנקבה״ עם החורים (socket()

מה ההבדל בין שקע לבין תקע?
מימין שקע משמאל תקע

התשובה הארוכה:

תקעים ושקעי של מחברים ציוד חשמלי לאספקת החשמל של זרם חילופין (AC).

תקעים ושקעים חשמליים שונים זה מזה בדירוג מתח וזרם, צורה, גודל וסוג המחבר. מערכות סטנדרטיות שונות של תקעים ושקעים נמצאות בשימוש ברחבי העולם.

תקעים ושקעים למכשירים ניידים הפכו לזמינים בשנות ה-80, כדי להחליף חיבורים לשקעי אור עם שקעים צמודי קיר. ריבוי של סוגים שפותחו הן לנוחות והן להגנה מפני פגיעה חשמלית.

כיום, ישנם כ-20 סוגים בשימוש נפוץ ברחבי העולם, וסוגי שקעים מיושנים רבים נמצאים בבניינים ישנים יותר. תיאום תקנים טכניים אפשר להשתמש בכמה סוגים של תקעים באזורים גדולים כדי להקל על סחר במכשירי חשמל, ולנוחות המטיילים והצרכנים של מוצרי חשמל מיובאים.

חלק מהשקעים הרב-סטנדרטיים מאפשרים שימוש במספר סוגים של תקעים; מתאמים מאולתרים או לא מאושרים בין שקעים ותקעים לא תואמים עשויים שלא לספק את הבטיחות והביצועים המלאים של שילוב שקע-תקע מאושר.

עוד באותו נושא:  מה ההבדל בין kW ל-kVA

הגנה מפני מגע מקרי

עיצובים של תקעים ושקעים התפתחו בהדרגה כדי להפחית את הסיכון להתחשמלות ולשריפה. תקעים מעוצבים כדי למנוע מגע אצבע עם חלקים ״חיים״. שקעים עשויים להיות שקועים ותקעים מתוכננים להתאים היטב בתוך השקע כדי להפחית את הסיכון של אצבעותיו של משתמשים להגיע למגע עם הפינים החיים.

פיני מגע עשויים להיות מצופים בבידוד על פני חלק מאורכם, על מנת להפחית את החשיפה של מתכת במהלך החדרה או הסרה של השקע. לשקעים עשויים להיות תריסים אוטומטיים כדי לעצור חפצים זרים מלהיכנס למגעים מופעלים. סוגים מסוימים יכולים לכלול גם נתיכים ומתגים (אם אתם באנגליה – זה כמעט לכל שרע מודרני).

הארקה

החור והמגע שלישי נועד לשם חיבור לאדמה וכדי להגן מפני כשל בידוד של המכשיר המחובר. כמה סוגים מוקדמים של תקע ושקעים שנחשפו תוקנו כדי לכלול פין הארקה או בוטלו בהדרגה לטובת סוגים מוארקים. התקע מתוכנן לעתים קרובות כך שמגע הארקה מתחבר לפני המגעים של המעגל המופעל.

דרגת מכשירי IEC שהוקצתה כפופה לדרישת הארקה או הגנה מקבילה. ציודתיקני דורש מגע הארקה בתקע ובשקע, בעוד שציוד Class II נחשף ומגן על המשתמש באמצעות בידוד כפול.

עוד באותו נושא:  מה ההבדל בין חשמל חד-פאזי לתלת-פאזי?

שקעים אוניברסליים

שקעים "אוניברסליים" או "רב סטנדרטיים" מיועדים להכיל שקעים מסוגים שונים, אבל יש מדינות שאוסרות על השיממוש בהם.

מה ההבדל בין שקע לבין תקע?
"שקע אוניברסלי", שאינו עומד בתקן רשמי אך נועד לקבל מספר סוגי תקע שונים.

.

כתיבת תגובה