מה ההבדל בין עובש לפטריות?

למרות שעובש ופטריות קשורים – הראשון הוא למעשה תת-קבוצה של האחרונות – לא ניתן להשתמש במונחים אלה באופן נפרד. לכל אחד מאפיינים, תכונות ופונקציות ייחודיים משלו. למרות הסכנות הרבות הכרוכות בעובש ובפטריות, כל אחת מהן גם מציעה מספר מפתיע של יתרונות לבני אדם ולמערכות אקולוגיות.

מאפיינים

פטריות היא חומר מיקרוסקופי שקיים באוויר סביבנו כל הזמן. זה לא צמח ולא בעלי חיים, ולא סוג של חיידקים – זה סוג נפרד של אורגניזם חי שיש לו ממלכת סיווג משלו.

עובש הוא סוג אחד של פטריות בקוטר של בין שניים ל -10 מיקרון, מה שהופך אותו כמעט בלתי נראה לעין בלתי מזוינת. כאשר נבגי עובש מרובים צומחים קרוב זה לזה הם נראים לעין כשהם מתפשטים במהירות על פני שטח.

סוגים

ישנם מעל 200,000 מינים של פטריות, כולל עובש, שמרים, פטריות, חזזית וכמהין. תלוי במזג האוויר וברמות הלחות, סוג אחד של פטרייה עשוי להיות מסוגל להשתנות למינים שונים, או לקבל מאפיינים מכמה סוגים.

יותר מ -100,000 סוגי עובש זוהו על ידי מדענים. תבניות מסווגות בדרך כלל באחת משלוש דרכים. עובש עשוי להיות אלרגני, מה שאומר שזה לא סביר לגרום למחלה (אם כי זה עלול להחמיר אלרגיות קלות); פתוגני, מה שאומר שהוא עלול לגרום לזיהום אצל אלו הסובלים ממערכת חיסונית פגועה; או רעיל, מה שאומר שהוא רעיל לכל מי שבא איתו במגע.

צְמִיחָה

נבגי פטריות עשויים להיראות כמו צמחים, אך הם אינם יכולים לייצר מזון בעצמם על ידי ביצוע פוטוסינתזה. במקום זאת הם סופגים לחות וחומרים מזינים ממקורות אחרים על מנת לשרוד ולהתרבות. בניגוד לאמונה הרווחת, פטריות יכולות לצמוח ולשגשג במגוון רחב של טמפרטורות, רמות אור ורמות לחות.

עוד באותו נושא:  מה ההבדל בין פטריית פורטובלו לפטריית שיטאקי?

צמיחת עובש מתחילה כאשר נבג יחיד של פטרייה נוחת על משטח אורגני. זה כולל את כל החומרים המתכלים, החל מנייר ועד עור. כשהעובש סופג לחות באוויר, הוא מתנפח בגודלו ויוצר חוט דק המכונה היפות. ההיפות מתפשטות במהירות ומתפרשות על פני השטח, בהנחה שהתנאים מספיקים לצמיחה. עובש גדל בצורה הטובה ביותר בתנאים חשוכים ולחים.

יתרונות

פטריות ועובשים מציעים יתרונות רבים לבני אדם ואורגניזמים אחרים. הם אחראים לפירוק מוצרים מתכלים כדי להחזיר חומרים מזינים שמישים לאדמה או לשרשרת המזון. הם גם יוצרים קשרים סימביוטיים עם צמחים וחרקים רבים שהם קריטיים להישרדותם של מינים רבים.

פטריות ועובשים הם גם מכשיר להכנת מאכלים רבים: פטריות מאכל הן פטריות, ופטריות אחראיות על בירה, גבינות ואפילו שוקולד. במקרה של שוקולד, הפטריות משמשות לתסיסת פולי קקאו כדי להפוך אותן למתוקות יותר וטובות יותר לבני אדם. לבסוף, עובשים ופטריות משמשים לייצור תרופות מודרניות, בעיקר פניצילין, העשויות מעובש.

חסרונות

אמנם אורגניזמים אלה מציעים יתרונות רבים, אך הם יכולים גם לגרום לבעיות לבני אדם ולמערכות אקולוגיות. גם עובש וגם פטרייה יכולים להיות טפילים לאספקת מזון ולסוגים מסוימים של צמחים. פטרייה עלולה לגרום למחלות ותסמונות בבני אדם ובעלי חיים, ולעתים קרובות קשורה לזיהומים בעור, בידיים וברגליים. מבין כל 100,000 מינים של עובש, רק כ- 80 נחשבים מזיקים לבני אדם. 80 מינים אלה קשורים לאלרגיות שונות ולבעיות נשימה. גידול עובש עלול גם לפגוע בבניינים, לרכוש ולגרום לריח מעופש ולא נעים.

עוד באותו נושא:  מה ההבדל בין פטריית פורטובלו לפטריית שיטאקי?

כתיבת תגובה