מה ההבדל בין נתרן למלח?

מבחינה טכנית מלח יכול להיות כל תרכובת יונית שנוצרת על ידי תגובה של חומצה ובסיס, אך לרוב המילה משמשת בהתייחסות למלח שולחן, שהוא נתרן כלורי או NaCl. אז אתה יודע שמלח מכיל נתרן, אך שני הכימיקלים אינם אותו דבר.

מה זה נתרן?

נתרן הוא יסוד כימי. מאוד תגובתי, ולכן הוא לא נמצא חופשי בטבע. למעשה, הנתרן עובר בעירה ספונטנית במים, כך שאמנם נתרן חיוני לתזונת האדם, אך לא תרצו לאכול נתרן טהור. כשאתה בולע מלח, נתרן ויוני הכלור בנתרן כלורי נפרדים זה מזה, מה שהופך את הנתרן לזמין לשימוש בגופך.

נתרן בגוף

הנתרן משמש להעברת דחפים עצביים והוא נמצא בכל תא בגופך. האיזון בין נתרן ליונים אחרים מווסת את לחץ התאים וקשור גם ללחץ הדם שלך.

כמות נתרן במלח

מכיוון שרמות הנתרן כל כך קריטיות לכל כך הרבה תגובות כימיות בגופך, לכמות הנתרן שאתה אוכל או שותה יש השלכות חשובות על בריאותך. אם אתה מנסה לווסת או להגביל את צריכת הנתרן שלך, עליך להבין שכמות המלח שאתה אוכל קשורה לכמות הנתרן אך אינה זהה. הסיבה לכך היא שמלח מכיל גם נתרן וגם כלור, ולכן כאשר המלח מתנתק ליונים שלו, המסה מחולקת (לא שווה) בין יונים נתרן וכלור.

עוד באותו נושא:  למה הים מלוח ואילו האגמים מתוקים?

הסיבה שהמלח אינו רק חצי נתרן וחצי כלור הוא מכיוון שיון נתרן ויון כלור אינם משקללים אותה כמות.

לדוגמא חישוב מלח ונתרן

לדוגמה, הנה כיצד לחשב את כמות הנתרן ב -3 גרם מלח. תבחין ש -3 גרם מלח אינם מכילים 3 גרם נתרן, וגם חצי ממס המלח מנתרן, ולכן 3 גרם מלח אינם מכילים 1.5 גרם נתרן:

נתרן: : 22.99 גרם / מול
כלור: 35.45 גרם / מול
1 מול של של NaCl שווה 23 + 35.5 גרם = 58.5 גרם למול
נתרן הוא 23 / 58.5 x 100% = 39.3% מהמלח הוא נתרן
ואז כמות הנתרן ב -3 גרם מלח = 39.3% . ז"א x 3 = 1.179 גרם או כ- 1200 מ"ג

דרך קלה לחשב את כמות הנתרן במלח היא לחשב 39.3% מכמות המלח שמקורה בנתרן. פשוט הכפילו פי 0.393 את מסת המלח ותקבלו את מסת הנתרן.

מקורות תזונתיים מובילים של נתרן

בעוד שמלח שולחן הוא מקור ברור לנתרן, 40% מהנתרן התזונתי מגיע מ -10 מזונות. הרשימה עשויה להיות מפתיעה מכיוון שרבים ממאכלים אלה אינם בעלי טעם מלוח במיוחד:

עוד באותו נושא:  מדוע שמים מלח על קרח בחורף?

כתיבת תגובה