למה הים מלוח ואילו האגמים מתוקים?

האם תהיתם פעם מדוע האוקיינוס מלוח? האם תהיתם מדוע אגמים אינם מלוחים? הנה מבט מה מביא את המלח לאוקיאנוס ומדוע לגופי מים אחרים יש הרכב כימי שונה.

מאיפה מגיע המלח לים?

האוקיאנוסים קיימים תקופה ארוכה מאוד, ולכן חלק מהמלחים נוספו למים בתקופה בה גזים ולבה יצאו כתוצאה מפעילות וולקנית מוגברת. הפחמן הדו-חמצני המומס במים מהאטמוספרה יוצר חומצה פחמנית חלשה הממיסה מינרלים. כאשר המינרלים הללו מתמוססים הם יוצרים יונים שהופכים את המים למלוחים. בזמן שהמים מתאדים מהאוקיאנוס, המלח נשאר מאחור. כמו כן, נהרות מתנקזים לאוקיאנוסים, ומביאים יונים נוספים מסלע שנשחקו על ידי מי גשמים ונחלים

מלח באוקיינוסים ​​מגיע מסלעים שעל היבשה.

גשם שיורד על הקרקע מכיל גם פחמן דו חמצני שמומס מהאויר. זה גורם למי הגשמים להיות מעט חומציים בשל החומצה הפחמתית (שנוצרת מפחמן דו חמצני ומים).

כאשר הגשם פוגע בסלעים, חומצות במי הגשמים נשברות על הסלע. תהליך זה יוצר יונים, או חלקיקים אטומיים שטעונים בחשמל. יונים אלה נסחפים בזרם אל נחלים ונהרות, ובסופו של דבר אל האוקיינוס. חלק מהיונים המומסים משמשים אורגניזמים בים אשר מסירים אותם מן המים. שאר היונים  נשארים בים לתקופות זמן ארוכות והריכוז שלהם במים גדל עם הזמן.

עוד באותו נושא:  מה ההבדל בין נתרן למלח?

שניים מן היונים הנפוצים ביותר במי ים הם כלוריד ונתרן. יחד, הם מהווים למעלה מ -90% מכל היונים המומסים באוקיינוס. כמובן שנתרן וכלור הם "מלוחים".

ריכוז המלח במי הים (מליחות) הוא כ 35 חלקים לאלף, בממוצע. במילים אחרות, כ -3.5% ממשקל מי הים מגיעים מהמלחים המומסים.

לפי כמה הערכות, אם היה ניתן לשאוב את כל המלח באוקיינוס ​​ולהניח אותו באופן שווה על פני הקרקע של כדור הארץ זה יהיה יוצר שכבה של יותר מ 150 מטר עובי, בערך בגובה של בניין משרדים 40 קומות.

למה הכנרת מתוקה? האם יש אגמים מלוחים?

כי הכנרת ניזונה בעיקר ממי גשמים ומעיינות מים מתוקים

אז, אגמים מקבלים מים מנחלים ונהרות. אגמים נמצאים במגע עם האדמה. למה הם לא מלוחים? ובכן, חלקם כן! חשוב על אגם המלח הגדול בארה"ב וים המלח.

אגמים אחרים, כמו האגמים הגדולים, מלאים במים המכילים מינרלים רבים, אך עם זאת אינם בטעם מלוח. למה זה? חלקית זה בגלל שטעמם של המלחים אם הם מכילים יוני נתרן ויוני כלוריד. אם המינרלים הקשורים לאגם אינם מכילים נתרן רב, המים לא יהיו מלוחים במיוחד. סיבה נוספת לכך שאגמים נוטים לא להיות מלוחים היא משום שלעתים קרובות מים עוזבים אגמים כדי להמשיך בנסיעה לכיוון הים. על פי מאמר ב- Science Daily, טיפת מים והיונים הנלווים לה יישארו באחד האגמים הגדולים במשך כ- 200 שנה. מצד שני, טיפת מים ומלחים שלה עשויים להישאר באוקיאנוס במשך 100-200 מיליון שנה.

עוד באותו נושא:  מה ההבדל בין אוהל לים לאוהל קמפינג?

2 מחשבות על “למה הים מלוח ואילו האגמים מתוקים?”

  1. שלום.
    ראשית, תודה על ההסברים המרתקים.
    שנית, הבנתי שמחזור המים בים המלח 'שונה' מימים אחרים, בכך שים המלח מקבל מהירדן ונותן באידוי, והכנרת לעומת זאת מקבלת מגשמים ומנחלים ונותנת לים המלח ואידוי.
    אבל לא הבנתי למה זה משפיע על כמות המלח, הרי בסופו של דבר ים המלח מקבל מים חדשים ונותן וגם שואבים ממנו מלח. וזה דומה לכינרת שמקבלת ונותנת.
    תודה מראש, מרדכי.

    הגב
    • ים המלח שונה – 1. הוא כמעט לא מקבל מהירדן בגלל שאיבה וסכר בכנרת. 2. מאדים ממנו בכוונה כדי לכרות את המלח. 3. הוא מאבד יותר מים ממקבל מים. 4. כריית המלח לא פרופורציונאלית לאידוי.
      שורה תחתונה – אין בו ״מחזור״

      הגב

כתיבת תגובה